Pray 4 Misr

Pray 4 Misr

SOLAT DI MANA?

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

SUCIKAN HATIMU

Al-Mumtaz Johan BNM Musim ke 4, 2010

Al-Mumtaz Naib Johan FNK 2009

Al-Mumtaz: Tempat Ke-3 Ihtifal KAFA Kebangsaan 2013

Monday, May 17, 2010

DIRGAHAYU GURU DALAM KEIKHLASAN...


Assalamualaikum...

Terlebih dahulu ana ucapkan Selamat Hari Guru buat semua insan bergelar guru, tak kira di mana anda mencurah bakti, mendidik, mengajar, menasihati, siapa jua. Semoga senantiasa dirgahayu dalam ketaatan kepada Allah dan keikhlasan sepanjang masa.

Bersempena Hari Guru tahun ini ana tergerak hati untuk menulis beberapa perkara. Daripada sambutan di sekolah ana sehinggalah segala yang berlaku sekitar seminggu dua ini.

i. Hari Guru SKTMS

Sambutan Hari Guru SKTMS diadakan semalam, Isnin 17.5.2010. Bermula awal pagi dan berakhir lebih kurang jam 1.30 petang. Sambutan dimulakan dengan perhimpunan rasmi dengan bacaan perutusan oleh GPK KOKU dan GPK HEM, diikuti dengan nyanyian koir lagu Guru Malaysia oleh saf guru2 SKTMS.

Lebih kurang jam 9.00 pagi, acara sukaneka untuk guru dimulakan dengan disaksikan oleh semua murid. Segan juga menonjolkan ke'pengkar'an bersukaneka. Hanya bersandarkan semangat kesukanan dan ke'hari guru'an, masing2 layan semacam je. Lantaklah murid2 nak gelak pun.

Pada jam 11.30 pagi, seusai murid2 rehat, persembahan Hari Guru pun bermula. Pada tahun ini persembahan dihadkan, dibimbangi melewati waktu murid2 balik. Tambahan pula murid2 dibenarkan balik jam 12.30 hari ini. Persembahan dimulakan dengan persembahan daripada Al-Mumtaz. Mempersembahkan lagu Tobat Maksiat dan Solawat, harmoni entah ke mana, suara solo entah ke mana, semuanya tenggelam dengan suara murid2 lain. Begitu kuatnya minat murid2 dengan lagu2. Perlu diambil perhatian dan inisiatif (seperti usaha Akhi Mior, moga berjaya hingga ke akhirnya). Persembahan kedua, nyanyian koir guru sekali lagi dipersembahkan, tapi lagu lain la. Diikuti dengan nyanyian Pn. Hjh. Nazariah bersama anak beliau yang sedang menggantikan Pn. Lila Suhara yang masih dalam pantang (tahniah Kak Lila, moga dimurahkan rezeki). Seterusnya, ana dan sahabat ana, Us. Ismail ambil peluang menyumbangkan suara. Sengaja kami nak bernasyid untuk lahirkan rasa terima kasih kami mewakili guru2 j-QAF kepada warga SKTMS, rakan2 guru, staf sekolah dan murid2 atas kerjasama, nasihat dan teguran sepanjang kami di sini.

Program berakhir dengan jamuan makan tengah hari untuk guru2 sebaik murid2 dibenarkan balik ke rumah masing2. Dijamu dengan nasi dan satay bersulamkan ais krim dan cendol buatkan ana kenyang bawak ke malam. Alhamdulillah, rezeki jangan ditolak...

ii. Ganjaran buat Sekolah Yang Mencapai KPI

Pelbagai respon samada melalui FB mahupun blog, akhbar arus perdana dan media alternatif oleh pelbagai pihak dapat kita baca dan nilai berkenaan pengumuman terkini oleh kerajaan bersempena Hari Guru tahun ini. Apa yang diharapkan, apa juga pengumuman yang dikeluarkan adalah ikhlas dan telus, begitu juga dengan pelaksanaannya. Sebahagian warga pendidik amat risau akan berlakunya pemberian yang tidak telus. Individu yang benar2 berperanan tidak mendapat apa2 sedangkan sesetengah pihak yang tidak berkenaan pula mendapat ganjarannya. Amat penting untuk semua pihak terutamanya pentadbir sekolah meneliti perkara tersebut agar pemberian tersebut dapat dilakukan dan diagihkan dengan adil kepada pihak2 yang lebih berhak.

Sekian buat kali ini. Semoga Allah berkati kita semua. Terima kasih buat teman2 yang menghantarkan SMS sempena Hari Guru tahun ini. Ana masukkan khat hasil tangan sahabat ana, Ustaz Anis. Ana memang kagumi hasil kerja tangan beliau. Kalau nak tempah pun boleh. Kontek je beliau melalui blog beliau yang ana pautkan. Harga boleh runding, yang penting puas hati. Tak sabar rasanya nak jumpa beliau hujung tahun ni.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment