Pray 4 Misr

Pray 4 Misr

SOLAT DI MANA?

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

SUCIKAN HATIMU

Al-Mumtaz Johan BNM Musim ke 4, 2010

Al-Mumtaz Naib Johan FNK 2009

Al-Mumtaz: Tempat Ke-3 Ihtifal KAFA Kebangsaan 2013

Sunday, July 4, 2010

Coret2 Musafir Ila Haramain 2010


Assalamualaikum...

Ana doakan antum sentiasa dinaungi rahmat Allah. 3 minggu selepas ana pulang dari menunaikan umrah, barulah rasanya berpeluang menulis. Bukan apa, menguruskan tugas yang tertinggal sedangkan orang lain telahpun seminggu memulakannya membuatkan ana terkejar2 dalam ketinggalan. Hari ini ana kuatkan juga hati untuk menulis. Kebetulan ana ke sekolah atas sedikit urusan kawangan PIBG.

Nak diceritakan secara terperinci alamat tak habis cerita la. Begitupun ana akan ceritakan sedikit berkenaan kenangan berharga sepanjang musafir ana bersama zaujah, anak yang kecil dan adik perempuan ana ke sana.

i. Cuaca

Kepada yang berpengalaman ke sana waktu pertengahan tahun pasti akan merasai bahang musim panasnya. Rezeki ana ketika pergi kali pertama dulu juga dalam musim panas. Kalau dah musim panas, mestilah panas kan? Sedangkan ke masjid sebelum Subuh lebih kurang jam 2.30 pagi (waktu Subuh di sana jam 4 pg) pun bahangnya macam tengah hari di sini. Gelap memanglah gelap tapi dah musim panas, harung jugak la. Inikan pula kalau ke masjid untuk solat Zuhur. Pehhh... memang mencabar. Ana pun dah macam pempuan Turki, jalan nampak spek je. Lain semua tutup. Itu belum cerita kalau puasa sunat, lagi mencabar. Ana berpeluang berpuasa sunat 1 Rejab, rasa macam nak berbuka sangat dah tapi tahan jugak. Iktikaf di masjid nak baca al-Quran pun rasa tak larat. Alhamdulillah, Allah beri kekuatan juga untuk ana sempurnakan puasa hari tu. Bila berada di sini, terasa selesa benar bila buat puasa sunat. Mungkin Allah dah tunjukkan jalannya buat ana agar rajin berpuasa sunat. Isnin seterusnya dan hari2 berikutnya ana pasang strategi, kalau puasa ana akan banyak habiskan masa di kawasan berhawa dingin, kalau solat waktu siang juga ana akan berada di situ. Tapi kalau tak puasa ana iktikaf je di kawasan binaan lama depan Kaabah tu. Kalau panas, teguk je air zam2. Berbeza di Masjid Nabawi, keseluruhan bangunan masjid tu berhawa dingin.

ii. Kemanisan Beribadah

Kalau dah ke sana kerana bercuti dan atas tujuan nak beribadah, apa lagi yang kita nak buat. Manisnya iktikaf di 2 masjid paling mulia di muka bumi. Manis bertilawah, manis bersolat sunat, manis berzikir, manis berqiamullail, manis bertaarruf dengan bangsa lain dari serata dunia, manis segala2nya. Memang tak dapat nak buat macam tu kalau berada di tanah air Malaysia. Rasa macam nak berada di sana sampai bila2 tapi nak buat macam mana, tempat kita bukan di sana. Nama pun berziarah, kena la balik.

iii. Pembangunan Masjidain Haramain dan sekitarnya

Seperti yang dikatakan oleh kebanyakan orang yang baru pulang dari sana. Setahun sahaja berselang kita menziarahi Masjidain Haramain, pastinya banyak perubahan yang akan kita saksikan terutamanya di kawasan sekitar Masjidain Haramain. Setiap inci tanah sekitar dan berdekatan dengan Masjidain Haramain pasti dibangunkan. Hatta bukit batu setinggi manapun dipecahkan dan diratakan untuk binaan. Kebanyakannya hotel. Pada ana, pembangunan tersebut juga sedikit banyak menyumbang kepada kenaikan kadar kepanasan di sana. Cuaca dah memang panas, ditambah dengan habuk dan debu, sesekali angin kuat melanda membawa habuk dan debu. Rasa macam berada dalam ribut pasir pulak. Penghawa dingin hotel dan bahang dari kenderaan yang banyak juga sedikit sebanyak menjadikan suhu di Haramain semakin agak panas. Moga semua tu tak jadi alasan buat jemaah2 yang pergi ke sana untuk hanya berada dalam bilik hotel atau menghabiskan masa bershopping di shopping2 komplek sekitar Masjidain Haramain. Maklum la, shopping komplek kan ada penghawa dingin...

iv. Makanan

Bagi orang yang macam ana ni, kurang memilih makanan pasti tiada masalah buat mereka menyesuaikan diri dengan makanan di sana. Biasanya makanan dihidangkan dalam bentuk buffet. Rezeki antum jika dapat hotel yang siap dengan dewan makan, seringkali juga ia dihidangkan di korridor hotel dan antum terpaksa makan dalam bilik masing2. Tapi semua tu biasa, kerana kehadiran kita bukan nak makan sedap2. Kita datang untuk habiskan masa berada dalam Masjid, beriktikaf dan mendekatkan diri dengan Allah. Makanan hanya perkara kecil. Tukang masak biasanya orang Indonesia, tokey catering tu pun biasanya orang Fattani. Masakannya tak jauh berbeza dengan masakan kita. Lain sikit2 tu biasa la. Air panas dan sejuk disediakan. Antum bernasib baik kalau dapat merasa nasi mandi kambing di sana. Pehh!!! Memang manthop. Hamba Allah mana tah yang bermurah hati belanja rombongan kami hari tu. Menurut pekerja katering tu harga nasi mandi kambing lebih kurang RS 500. Mahal tu... Dapat la 2 dulang tapi boleh makan ramai la. Kalau rasa tak boleh makan sangat pergi saja cari KFC, Pizza, Kebab mahupun makanan Melayu di restoran D'Saji dekat dengan Masjidil Haram. Harga Teh Aisnya saja menjangkau RM5. Kalau makan nasi atau order ala carte jangan cakap la harganya. Tapi kalau ada duit lebih dan gian sangat, pergi jelah. Selera masing2 kan...

v. Ukhuwah di Haramain

Bila anda berada di Arab Saudi barulah anda akan rasa bersyukur kerana mampu bertutur dalam bahasa Arab maskipun tak lancar. Di sana, beza orang yang mampu berbahasa Arab dengan yang langsung tak mampu amat berbeza sekali dari segi taarruf dengan bangsa lain la. Kalau sekadar membeli barang samada makanan mahupun barangan lain, penjual tu sendiri dah tahu cakap BM. Anda cakap Bahasa Arab pun dia balas BM jugak. Ana sendiri sempat bertaarruf dengan beberapa orang sahabat dari luar. Salah seorang yang agak rapat dengan ana, Bahauddin namanya. Seorang hafiz dari Turki. Sempat juga ana bertukar nombor telefon, email dan FB dengannya. Ana hadiahkannya not RM 5 buat kenangan, beliau juga balas dengan not 5 Turki dan tasbih. Moga ukhuwan ini berterusan. Ada juga beberapa orang lagi yang ana kenal dari Turki (ramai betul orang Turki masa ana pergi tu), ada dari US tapi berasal dari Palestin, tak kurang juga dari kalangan orang tempatan. Tak tergambar betul rasanya bila ukhuwah bertaut di Tanah Suci.

vi. Dugaan dan Cabaran

Sejak kali pertama ke sana, ana pasti berdoa agar Allah tak uji ana dengan ujian yang besar2 di sana. Tetapi mahu tak mahu Allah pasti uji juga. Beberapa perkara yang berlaku di sana sememangnya menguji ana. Insiden kaki kaki ana lebam kerana terlanggar tumit jemaah hadapan ana sewaktu mengerjakan umrah sehingga agak sukar berjalan dan sedikit perselisihan dengan zaujah ana sedikit sebanyak menguji ana. Begitupun ana kuatkan azam bahawa kedatangan ana ke sana ikhlas untuk beribadah dan bertemu sendiri denganNya. Apa juga yang berlaku ana terima dan hadapinya dengan sabar dan lupakannya secepat mungkin agar fokus ana tidak berubah. Alhamdulillah, segalanya berjalan dengan baik hingga hari ana pulang ke tanah air.

vii. Fotografi

Terus terang ana katakan, hanya beberapa keping gambar sahaja ana ambil, itupun ketika berada di Madinah, guna telefon bimbit. Tiada sebarang gambar yang ana ambil di Mekah. Biarlah semua kenangan itu berada dalam 'hard disc' ana. Lagipun ana memang tak bawa camera. Sesetengah orang berkata memaparkan gambar adalah bertujuan untuk memberi semangat kepada individu lain untuk ke sana, sedangkan dalam diam syaitan membisikkan ke dalam hati mereka rasa riak meskipun sedikit. Ia pasti datang. Jadi, untuk merasainya pergilah ke sana. Ana jamin, pasti berbaloi. Meskipun tiada apa yang maujud untuk dibuktikan, kenangan itu pasti sentiasa bermain dalam fikiran antum setelah pulang ke tanah air. Apapun, antum pasti punya kesempatan untuk ke sana nanti. Hanya sejauh mana keinginan antum, sekuat mana kerinduan antum kepada Baginda Rasul s.a.w dan kepada Allah s.w.t. Ana pasti ramai yang sudahpun berkemampuan, namun pelbagai perkara yang menghalang mereka untuk ke sana. Hakikatnya keperluan mereka telahpun Allah berikan tetapi kehendak merekalah yang menghalang mereka. Bersungguh2lah jika mahu ke sana, nescaya antum akan rasai kemanisannya.

viii. Harapan & Pelawaan

Sesungguhnya ana dapat rasakan pemergian ana kali kedua ke sana lebih memudahkan ana untuk bergerak dan beramal ibadah di sana. Ditambah dengan kehadiran adik perempuan ana yang baru sahaja ke sana pada 2008 lalu lebih memudahkan kami. Bohong jika ana katakan ana tak mahu lagi ke sana. Jika diberi kesempatan oleh Allah, ana mahu ke sana sekerap mungkin. Ana juga simpan impian untuk ke sana bersama rakan2. Manis sungguh rasanya jika dapat ke sana bersama mereka. Buat rakan2, mula simpan duit. Bila nak pergi nanti ana akan jemput antum untuk ke sana bersama ana. Ana juga berharap agar pemergian ana bersama keluarga kali ini akan menjadi kenangan paling berharga buat kami. Tercapai juga niat ana nak bawa zaujah ke sana. Alhamdulillah. Buat antum semua, ana sentiasa doakan ketika berada di Masjid Nabawi dan Masjidil Haram agar antum semua dimurahkan rezeki oleh Allah untuk ke sana. Apa2pun, pasang niat betul2 dulu. Insya Allah, Allah akan bukakan jalannya buat antum. Semoga Allah makbulkan doa2 baik ana buat antum semua ketika di sana. Syukran sekali lagi atas doa antum.

Wassalam.

4 comments:

  1. Salam ya akhi,

    Dah lama sy menantikan entri ni, akhirnya dapat gak peluang utk membacanya...

    Tahniah! Moga keikhlasan utk ke sana akan dibalas dgn rezeki lain yg tiada tara nikmatnya...

    Memang siapa yg pernah menjejakkan kaki ke sana, pasti akan ingin kembali ke sana lagi.
    Mudah-mudahan impian kita akan dimakbulkan. Mana tau kita leh pi sama2 nanti ustaz...

    ReplyDelete
  2. salam...

    Alhamdulilah nta dah selamat sampai dari bumi penuh barakah...

    sayu membaca entri ni, moga ana berpeluang ke sana suati hari nanti... insyaAllah.

    Cabarannya pasti hebat, kan? Itu lah ujian untuk kita...

    ReplyDelete
  3. salam. us areef,

    baru hari ni ana perasan ada komen. maaf la, lewat ana tulis. rezeki tu DIA yang bagi kan? kira cam pelaburan jugak bila g sana. skrg ni, pantang tengok gambar masjidil haram atau masjidin nabawi, hati ni membuak2 nak ke sana. insya allah, kita simpan duit dulu. kalau salah sorang dah cukup duit nanti, kita kontek la. mana tau sama2 dah cukup duit mmg bole g skali. insya allah...

    ReplyDelete
  4. salam us hamidi...

    alhamdulillah, rezeki datang segedebuk. ana tak tunggu dah. kalau tunggu mmg habis.

    moga allah murahkan rezeki anta boleh g sana.

    walaupun mencabar tetapi berbaloi sheikh.

    g la nanti....

    ReplyDelete