Pray 4 Misr

Pray 4 Misr

SOLAT DI MANA?

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

SUCIKAN HATIMU

Al-Mumtaz Johan BNM Musim ke 4, 2010

Al-Mumtaz Naib Johan FNK 2009

Al-Mumtaz: Tempat Ke-3 Ihtifal KAFA Kebangsaan 2013

Friday, October 29, 2010

PIALA MALAYSIA & HARI KELUARGA SKTMS 2010

Assalamualaikum semua...

Moga antum senantiasa dipelihara Allah dan berbahagia bersama keluarga tercinta.

Bagi ana, hujung tahun ini tak jauh berbeza sibuknya berbanding tahun2 lepas. Hanya ditambah dengan beberapa tugasan luar sekolah menjadikan ana makin terkejar2 menyelesaikan urusan sekolah sedia ada.

Tanggungjawab yang baru ana galas sebagai JU Tambahan Bahasa Arab untuk NS sekembalinya ana dari berkursus di Melaka baru2 ini menuntut ana benar2 memahami kandungan KSSR dan kaedah pelaksanannya. Tambahan pula nak beri penerangan pada guru2 lain, pada ana satu tanggungjawab yang mencabar. Dalam kesibukan menyelesaikan urusan di sekolah terpaksa curi2 juga masa untuk buat ulangkaji.

Al-Mumtaz pula semakin mendekati tarikh pertandingan peringkat kebangsaan yang tak sampai sebulan. Dengan sumber kewangan yang amat terbatas, tak seperti tahun2 sebelum ini buatkan ana sedikit runsing. Sumber PIBG juga tak mencukupi. Hanya berharap kepada sumbangan luar, moga pihak2 berkenaan sudi membantu. Belanja ke peringkat kebangsaan bukan sedikit, persediaan fizikal juga perlu diuruskan. Untung kedua2 jurulatih Al-Mumtaz tetap bersemangat melatih sehingga mereka sedikit demi sedikit menunjukkan peningkatan. Terima kasih tak terhingga kepada Kak Nazariah dan Abang Usop. Insya Allah, apapun keperluan dan cabarannya akan kita harungi bersama.


Perlawanan Akhir Piala Malaysia tahun ini berkebetulan dengan Program Hari Keluarga sekolah ana. Kami akan ke Cherenginhills Convention & Spa Resort, Janda Baik, Pahang. Satu2nya hotel di Janda Baik. Kebetulan keluarga sahabat baik ana yang empunya hotel tu. Disebabkan harganya yang amat berpatutan menjadikan rancangan asal kami untuk adakan Hari Keluarga di Melaka bertukar tempat. Alhamdulillah, daripada respon rakan2 guru rata2 mengatakan perbelanjaan Hari Keluarga tahun ni antara yang termurah dalam sejarah sekolah kami. Penyertaan juga kalau tak silap ana paling ramai setakat ini. Paling menarik, Hari Keluarga yang biasanya diraikan di kawasan pantai akan berubah ke kawasan pinggir tanah tinggi. Disamping itu, kedudukan Janda Baik yang dekat dengan beberapa tempat menarik lain juga merupakan faktor bertambahnya bilangan keluarga yang menyertai. Genting Highlands, Bukit Tinggi dan Bandaraya Kuala Lumpur hanya memakan masa tak sampai 1 jam. Insya Allah, dalam entri akan datang ana akan ceritakan lebih terperinci tentang hotel tersebut.

Disebabkan perselisihan Perlawanan Akhir Piala Malaysia dan Makan Malam Hari Keluarga tak dapat dielakkan, kami mengambil keputusan untuk minta ruang daripada pihak hotel untuk pasang LCD. Sambil makan2 boleh tengok bola. Sungguhpun beberapa masalah timbul, ana harap hajat kami akan jadi kenyataan juga malam nanti.

Begitupun, ana sendiri rasa agak berdebar menantikan respon guru2 lain sebaik berada di sana mahupun selepas pulang nanti. Biasalah, sebarang kekurangan, tak banyak sedikit pasti akan mentempiasi orang yang mencadangkan tempat tu, ana la. Hotel tu pun baru 2 bulan beroperasi, memang ada sedikit sebanyak kelengkapan dan kemudahan tambahan yang masih belum betul2 sempurna. Buat guru2 SKTMS, ana harap antum berpuas hati bila sampai ke sana nanti. Semoga Hari Keluarga tahun ni akan makin mengeratkan ukhuwah sesama kita. Hobin jang Hobin, Gomo kelate 'go more'...

Sekian buat kali ini. Wassalam.

Friday, October 22, 2010

KBSR kepada KSSR, 2011


Assalamualaikum sahabat2 semua...

Semoga antum diberkati dan dinaungi rahmat Allah setiap masa.

Sekian lama tak menulis entri, Alhamdulillah kali ini berkesempatan juga mencatatatkn sesuatu. Untuk kali ini ana sekadar ingin berkongsi pengalaman ana mengikuti kursus yang ana hadiri baru2 ini.

Kursus Penyebaran KSSR Tahun 1, 2010 Untuk JU Tambahan Bagi MP Bahasa Arab Zon Tengah, diadakan di Hotel Ancasa, Melaka, bermula 20-22 Oktober 2010. Kursus ini memberi pendedahan kepada peserta tentang pelaksanaan subjek Bahasa Arab bagi tahun 2011 yang sekaligus akan berperanan di peringkat negeri masing2 untuk memberi penerangan kepada guru2 yang akan mengajar subjek Bahasa Arab Tahun 1 bagi tahun 2011 tahun hadapan.

Antara topik yang diketengahkan ialah:

1. KSSR tahun 1 Bahasa Arab 2011
2. Elemen Merentas Kurikulum (EMK)
3. SP & HSP Bahasa Arab Tahun 4 (2011)
4. PKSR 2011
5. P & P berkesan berasaskan HSP/DS (dokumen standard)
6. Lughatul Fasli
7. Modul Transisi tahun 1
8. Kaedah penilaian dalam kelas

Subhanallah, semakin kita belajar sesuatu semakin banyak yang kita tak tahu. Begitu juga ana, semakin diberi penerangan, semakin banyak yang ingin kita ketahui. Lebih2 lagi mengenangkan tugasan untuk memberi penerangan kepada guru2 lain selepas ini, pastilah persediaan perlu dilakukan terutamanya dari segi pemahaman terhadap semua topik yang dibentangkan untuk disebarluaskan nanti.

Alhamdulillah, ana dipertemukan (ditakdirkan sebilik) dengan salah seorang insan berpengalaman dalam dunia j-QAF, saudara Mior Syazril. Sememangnya pertemuan itu telah lama kami nantikan sejak kali terakhir sewaktu temuduga pemilihan ke Oman dahulu. Kesempatan bertemu beliau selama 3H2M pada ana terlalu singkat. Terlalu banyak yang masih ingin ana tanyakan, masih banyak yang ingin ana pelajari dari beliau, masih banyak cerita yang ingin dikongsikan. Namun, persetujuan dicapai agar proses bertukar2 maklumat dan penyampaian ilmu akan berterusan melalui pelbagai medium perhubungan masa kini.

Agak runsing juga mengenangkan Peperiksaan Akhir Tahun yang akan berjalan minggu depan. Menanda kertas, ujian lisan, eLAPORAN, Hari Anugerah Kecemerlangan, termasuk juga Peperiksaan Akhir Tahun KAP. Pada masa yang sama juga, perluasan maklumat tetap perlu dilakukan meskipun sesi persekolah hampir tiba ke penghujungnya. Jika tidak, KSSR pasti gagal dilaksanakan oleh guru2 Bahasa Arab yang mengajar Tahun 1 tahun hadapan. Jutaan terima kasih buat Ust. Hafaizah yang sudi gantikan kelas KAP ana sekaligus menanda kertas peperiksaan sepanjang ana berkursus (hujung bulan kita kira ye). Buat guru yang dapat relief kelas ana juga ana ucapkan terima kasih.

Semoga segalanya berjalan dengan baik. Buat rakan2 guru, manfaatkan baki hari persekolahan tahun ini untuk menyelesaikan semua tugasan yang diberikan kepada kita. Moga kita digolongkan Allah dalam golongan hambaNYA yang menunaikan amanah dengan sedaya upaya dan ikhlas keranaNYA. Ana selitkan gambar ana bersama saudara Mior yang ana ambil dari FB beliau.

Sekian buat kali ini. Wassalam.

Sunday, October 17, 2010

DIRIKU KINI...

Assalamualaikum rakan2 semua...
Ana doakan antum berbahagia, ceria dan bersemangat disamping keluarga dan tugasan seharian. Bagi anaama dan warga SK Tunku Muda Serting, kami cuti hari ni. Cuti Peristiwa sebab dari hari Jumaat petang sampai semalam dah berkampung di sekolah menjalankan Program Kursus Tarbiyyah dan Motivasi untuk murid2 tahun 6. Alhamdulillah, semuanya berjalan dengan baik. Terima kasih dan penghargaan buat guru2 termasuk guru2 Kelas Agama Petang atas bantuan dan kerjasama hebat yang antum semua berikan.

Ketika entri ini ditulis, ana berada di luar rumah. Santai2 atas buai sambil online dengan netbook 1Malaysia yang baru dapat minggu lepas. Memerhatikan rumput dalam kawasan rumah yang semakin subur meninggi sejak kali terakhir ana potong sebelum raya dulu. Kawasan luar pula dah macam hutan dara, hutan kemuncup la. Rasanya nak manfaatkan cuti hari ni untuk selesaikan 2 kawasan tu. Insya Allah...

Menjelang cuti hujung tahun, seperti biasa pasti takkan ada guru yang relax, semuanya sibuk. Begitu jugalah dengan ana. Dengan persediaan Peperiksaan Akhir Tahun subjek Bahasa Arab, dah exam nanti nak kena setel lisan pulak. e-LAPORAN yang dah mula berjalan. Persediaan Hari Anugerah juga bagi ana selaku Bendahari PIBG dah mula ana gerakkan. Peperiksaan Kelas Agama Petang, kalau tak silap ana esok dah mula. Filing Kokurikulum selepas kehadiran pemantau dari PPD dan JPN sebulan lepas pun tak tak berusik lagi. Mujur GPK KO ana dah mula ansur buat penambahbaikan. Al-Mumtaz semakin mendekati pertandingan peringkat kebangsaan, bajet untuk persediaan masih belum mencukupi. Surat mohon sumbangan masih belum berbalas. SKT esok nak kena hantar, belum buat pun lagi. Malam nanti kot...

Macam manapun sibuk kita, segalanya tanggungjawab dan tugas perlu kita laksanakan semampu dan terbaik mungkin. Bagi ana, kesibukan melatih kita menguruskan masa dengan baik. Cuma kadang2 bila terlalu sibuk, masa untuk anak2 dan isteri pun dah terambil untuk siapkan kerja. Untung zaujah memahami keadaan ana, walaupun ada ketikanya dia meluahkan rungutan. Ana faham, Insya Allah cuti sekolah nanti walid bawa korang semua jalan2 puas2.

Oklah, elok ana berhenti setakat ni dulu. Sarapan pun zaujah dah siapkan. Nak bersarapan dulu.

Wassalam.

Monday, October 4, 2010

KEBENARAN: Teori Peredaran Zaman

video

Assalamualaikum semua...

Setiap kali ana menulis entri baru, terdetik benar hati ana bahawasanya dah kurang sangat ana masukkan entri terbaru. Macam2 la alasan yang muncul. Walaubagaimanapun, ana sentiasa mengikuti blog rakan2 bloggers yang lain cuma kurang berkesempatan untuk muatkan entri terbaru. Insya allah, dengan perkembangan terbaru sekarang ini ana akan usahakan untuk lebih kerap masukkan entri terbaru.

Kalau nak diikutkan, terlalu banyak perkara yang mahu ana ceritakan. Bermula dari pengalaman berhari raya di Kelantan, beberapa program sekolah dan pengalaman peribadi. Mungkin juga disebabkan kewujudan FB yang saban hari semakin memamah masa ana yang sedia tak berapa banyak. Begitupun, melalui FB jugalah banyak isu2 yang boleh diketengahkan untuk sama2 kita fikirkan.

Berkenaan tajuk entri ana kali ini, kebetulan pada hari Rabu lepas salah seorang murid tahun 6 bertanyakan tentang perkembangan zaman pada ana. Antara yang dikemukakan pada ana termasuklah isu yang mana dulu, zaman dinasour atau zaman Rasulullah. Kalau zaman Rasulullah dah pakai baju, kenapa wujud orang zaman batu yang tak pakai baju. Ana jawab kedua2nya perlu dilihat dari perspektif berbeza. Zaman Rasulullah kita lihat dari sudut agama bersandarkan Al-Quran dan Hadis sedangkan Zaman Batu hanyalah bersandarkan kajian dan penemuan yang membawa kepada kesimpulan berdasarkan pandangan manusia sendiri yang boleh jadi betul, boleh jadi salah.

Kuasa Allah menentukan segalanya. Menjelang petang, salah seorang friends FB ana masukkan berita atau maklumat berkenaan persoalan tersebut. Alhamdulillah, tayangan di atas benar2 menjawab persoalan anak murid ana.

Moga kita sama2 mendapat manfaatnya. Jumpa lagi dalam entri yang akan datang. Wallahu a'lam.