Pray 4 Misr

Pray 4 Misr

SOLAT DI MANA?

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

SUCIKAN HATIMU

Al-Mumtaz Johan BNM Musim ke 4, 2010

Al-Mumtaz Naib Johan FNK 2009

Al-Mumtaz: Tempat Ke-3 Ihtifal KAFA Kebangsaan 2013

Friday, October 22, 2010

KBSR kepada KSSR, 2011


Assalamualaikum sahabat2 semua...

Semoga antum diberkati dan dinaungi rahmat Allah setiap masa.

Sekian lama tak menulis entri, Alhamdulillah kali ini berkesempatan juga mencatatatkn sesuatu. Untuk kali ini ana sekadar ingin berkongsi pengalaman ana mengikuti kursus yang ana hadiri baru2 ini.

Kursus Penyebaran KSSR Tahun 1, 2010 Untuk JU Tambahan Bagi MP Bahasa Arab Zon Tengah, diadakan di Hotel Ancasa, Melaka, bermula 20-22 Oktober 2010. Kursus ini memberi pendedahan kepada peserta tentang pelaksanaan subjek Bahasa Arab bagi tahun 2011 yang sekaligus akan berperanan di peringkat negeri masing2 untuk memberi penerangan kepada guru2 yang akan mengajar subjek Bahasa Arab Tahun 1 bagi tahun 2011 tahun hadapan.

Antara topik yang diketengahkan ialah:

1. KSSR tahun 1 Bahasa Arab 2011
2. Elemen Merentas Kurikulum (EMK)
3. SP & HSP Bahasa Arab Tahun 4 (2011)
4. PKSR 2011
5. P & P berkesan berasaskan HSP/DS (dokumen standard)
6. Lughatul Fasli
7. Modul Transisi tahun 1
8. Kaedah penilaian dalam kelas

Subhanallah, semakin kita belajar sesuatu semakin banyak yang kita tak tahu. Begitu juga ana, semakin diberi penerangan, semakin banyak yang ingin kita ketahui. Lebih2 lagi mengenangkan tugasan untuk memberi penerangan kepada guru2 lain selepas ini, pastilah persediaan perlu dilakukan terutamanya dari segi pemahaman terhadap semua topik yang dibentangkan untuk disebarluaskan nanti.

Alhamdulillah, ana dipertemukan (ditakdirkan sebilik) dengan salah seorang insan berpengalaman dalam dunia j-QAF, saudara Mior Syazril. Sememangnya pertemuan itu telah lama kami nantikan sejak kali terakhir sewaktu temuduga pemilihan ke Oman dahulu. Kesempatan bertemu beliau selama 3H2M pada ana terlalu singkat. Terlalu banyak yang masih ingin ana tanyakan, masih banyak yang ingin ana pelajari dari beliau, masih banyak cerita yang ingin dikongsikan. Namun, persetujuan dicapai agar proses bertukar2 maklumat dan penyampaian ilmu akan berterusan melalui pelbagai medium perhubungan masa kini.

Agak runsing juga mengenangkan Peperiksaan Akhir Tahun yang akan berjalan minggu depan. Menanda kertas, ujian lisan, eLAPORAN, Hari Anugerah Kecemerlangan, termasuk juga Peperiksaan Akhir Tahun KAP. Pada masa yang sama juga, perluasan maklumat tetap perlu dilakukan meskipun sesi persekolah hampir tiba ke penghujungnya. Jika tidak, KSSR pasti gagal dilaksanakan oleh guru2 Bahasa Arab yang mengajar Tahun 1 tahun hadapan. Jutaan terima kasih buat Ust. Hafaizah yang sudi gantikan kelas KAP ana sekaligus menanda kertas peperiksaan sepanjang ana berkursus (hujung bulan kita kira ye). Buat guru yang dapat relief kelas ana juga ana ucapkan terima kasih.

Semoga segalanya berjalan dengan baik. Buat rakan2 guru, manfaatkan baki hari persekolahan tahun ini untuk menyelesaikan semua tugasan yang diberikan kepada kita. Moga kita digolongkan Allah dalam golongan hambaNYA yang menunaikan amanah dengan sedaya upaya dan ikhlas keranaNYA. Ana selitkan gambar ana bersama saudara Mior yang ana ambil dari FB beliau.

Sekian buat kali ini. Wassalam.

No comments:

Post a Comment