Pray 4 Misr

Pray 4 Misr

SOLAT DI MANA?

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

SUCIKAN HATIMU

Al-Mumtaz Johan BNM Musim ke 4, 2010

Al-Mumtaz Naib Johan FNK 2009

Al-Mumtaz: Tempat Ke-3 Ihtifal KAFA Kebangsaan 2013

Monday, October 4, 2010

KEBENARAN: Teori Peredaran Zaman


Assalamualaikum semua...

Setiap kali ana menulis entri baru, terdetik benar hati ana bahawasanya dah kurang sangat ana masukkan entri terbaru. Macam2 la alasan yang muncul. Walaubagaimanapun, ana sentiasa mengikuti blog rakan2 bloggers yang lain cuma kurang berkesempatan untuk muatkan entri terbaru. Insya allah, dengan perkembangan terbaru sekarang ini ana akan usahakan untuk lebih kerap masukkan entri terbaru.

Kalau nak diikutkan, terlalu banyak perkara yang mahu ana ceritakan. Bermula dari pengalaman berhari raya di Kelantan, beberapa program sekolah dan pengalaman peribadi. Mungkin juga disebabkan kewujudan FB yang saban hari semakin memamah masa ana yang sedia tak berapa banyak. Begitupun, melalui FB jugalah banyak isu2 yang boleh diketengahkan untuk sama2 kita fikirkan.

Berkenaan tajuk entri ana kali ini, kebetulan pada hari Rabu lepas salah seorang murid tahun 6 bertanyakan tentang perkembangan zaman pada ana. Antara yang dikemukakan pada ana termasuklah isu yang mana dulu, zaman dinasour atau zaman Rasulullah. Kalau zaman Rasulullah dah pakai baju, kenapa wujud orang zaman batu yang tak pakai baju. Ana jawab kedua2nya perlu dilihat dari perspektif berbeza. Zaman Rasulullah kita lihat dari sudut agama bersandarkan Al-Quran dan Hadis sedangkan Zaman Batu hanyalah bersandarkan kajian dan penemuan yang membawa kepada kesimpulan berdasarkan pandangan manusia sendiri yang boleh jadi betul, boleh jadi salah.

Kuasa Allah menentukan segalanya. Menjelang petang, salah seorang friends FB ana masukkan berita atau maklumat berkenaan persoalan tersebut. Alhamdulillah, tayangan di atas benar2 menjawab persoalan anak murid ana.

Moga kita sama2 mendapat manfaatnya. Jumpa lagi dalam entri yang akan datang. Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment