Pray 4 Misr

Pray 4 Misr

SOLAT DI MANA?

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

SUCIKAN HATIMU

Al-Mumtaz Johan BNM Musim ke 4, 2010

Al-Mumtaz Naib Johan FNK 2009

Al-Mumtaz: Tempat Ke-3 Ihtifal KAFA Kebangsaan 2013

Wednesday, August 25, 2010

DUIT RAYA 2010: RM500



Assalamualaikum dan salam Ramadhan buat semua...

Ana doakan antum semua dinaungi rahmat dan peliharaan Allah sentiasa. Lebih2 lagi di bulan yang paling Allah muliakan ini, tentu sangat ditunggu2 oleh hamba2NYA yang mengharapkan redha dan kebahagiaan di Akhirat kelak.

Pastinya setiap dari kita mengharapkan Ramadhan tahun ini lebih baik dari tahun2 yang lepas. Begitu juga ana, sangat berharap dan berazam untuk memperbaiki dan menambahbaik amalan sepanjang Ramadhan berbanding tahun2 lepas. Moga azam dan niat kita dipermudahkan Allah seterusnya menjadi kenyataan. Insya Allah...

Dalam kesibukan menjalankan tanggungjawab seharian, dalam berusaha memperbaiki amal ibadah semampu mungkin, terkilan juga ana dengan tindak tanduk sebahagian besar umat Islam di negara kita. Semakin ke penghujung Ramadhan, amal ibadah makin dilupakan. Semakin mendekati Syawal, mereka dilekakan dengan persediaan Hari Raya hingga kelebihan 10 akhir Ramadhan tenggelam dalam persediaan dan cerita2 tentang hari raya. Kadang2 sakit hati juga bila mendengarkan lagu raya yang berkumandang. Entahlah, mungkin mood raya seperti zaman kanak2 dan remaja dahulu dah takde lagi @ dah berkurang dalam hati ana. Sebaliknya berusaha memenuhi 10 malam terakhir dengan amal ibadah dan iktikaf di masjid sebanyak mungkin yang menjadi buruan. Moga dipermudahkan Allah...

Bercerita tentang bantuan khas kewangan daripada kerajaan kepada semua penjawat awam sebanyak RM 500. Berapapun yang diberikan perlulah disyukuri oleh semua pihak. Pada ana berapa banyak pun yang diberikan oleh kerajaan saban tahun, jumlah itulah yang akan ana gunakan buat hadiah kepada anak2 saudara, murid2 dan kanak2 yang bertandang ke rumah ana sebagai duit raya. Lebih banyak diberikan oleh kerajaan, lebih banyaklah peruntukan buat mereka. Sungguhpun duit raya buat mak abah dan ibu mertua serta semua mak saudara ana gunakan duit ana sendiri, jika pemberian kerajaan lebih banyak lagi maka pasti duit raya buat mereka juga bertambah.

Bercakap tentang duit raya pula, bukanlah bermakna kita menggalakkan kanak2 meminta2 duit daripada orang lain sebagai upah bersalaman atau ganjaran mohon maaf, tetapi sebagai hadiah buat mereka sambil memberikan sedikit motivasi agar rajin belajar, solat dan mentaati ibu bapa. Seperti juga ana masa kecil2 dulu, amat menghargai, mengingati dan menyukai siapa2 yang rajin bagi hadiah duit terutamanya semasa hari raya. Bukan mengajar atau diajar agar bersifat materialistik tetapi begitulah naluri kanak2. Kini, sebagai seorang 'bekas' kanak2 rasakan perlu juga untuk ana buat begitu. Walaupun dunia sudah berubah, kepentingan wang tak dapat kita sangkal.

Apapun, berapapun, bila2pun hadiah ni boleh diberikan, bukan hanya terhad kepada hari raya. Ini kerana memberi hadiah dan bersedekah merupakan salah satu amalan sunat yang amat digalakkan dalam Islam.

Buat bakal2 penerima hadiah duit raya dari ana, harap sudi2lah terima duit raya dari ana hari raya nanti. Banyak atau sedikit telah ana beritahu tadi, bergantung kepada bonus atau bantuan khas kewangan daripada kerajaan. Pendek kata, banyak kerajaan beri, banyak jugalah peruntukan untuk korang nanti. Mungkin lebih ramai yang akan merasainya, mungkin tak ramai tapi jumlahnya besar sedikit.

Semoga Allah teguhkan hati kita untuk teruskan beramal ibadah menjelang 10 akhir Ramadhan beberapa hari lagi. Ana doakan kita semua tidak dilalaikan oleh lagu2 raya, iklan2 raya mahupun cerita2 raya sebaliknya lalai dan hanyut dengan zikir kepada Allah sepanjang masa, banyak bertilawah dan bertadarus serta melakukan amalan sunat sepertimana dilakukan oleh Baginda s.a.w. sepanjang hayat Baginda.

Salam 10 akhir Ramadhan, salam Lailatul Qadar dari ana. Wassalam.

No comments:

Post a Comment