Pray 4 Misr

Pray 4 Misr

SOLAT DI MANA?

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

SUCIKAN HATIMU

Al-Mumtaz Johan BNM Musim ke 4, 2010

Al-Mumtaz Naib Johan FNK 2009

Al-Mumtaz: Tempat Ke-3 Ihtifal KAFA Kebangsaan 2013

Thursday, July 29, 2010

IMAM MUDA: Anda pilih siapa?



Assalamualaikum sahabat2 semua...

Ana doakan antum bahagian dan ceria disamping keluarga dan kerjaya. Moga Allah limpahi dengan keberkatan seiring berlalunya Rejab, melalui Sya'ban dan hadirnya Ramadhan untuk kesekian kalinya tahun ini. Ringanlah hendaknya lidah kita berdoa dengan doa yang kerapkali dibaca oleh Baginda s.a.w iaitu:

اللهم بارك لنا في رجب وشعبان وبلغنا رمضان

Maksudnya: Ya Allah Ya Tuhan kami, berkatilah kami di bulan Rejab, berkatilah kami di bulan Sya'ban dan panjangkanlah umur kami hingga ke bulan Ramadhan.

Dah lama betul tak menulis sejak entri terakhir ana tentang pengalaman ana menunaikan umrah pada cuti pertengahan penggal yang lepas. Nak kata sibuk sangat tu takdelah sangat, cuma menyudahkan tugasan2 sedia ada dan sedikit2 ringankan tangan untuk ceriakan sekolah.

Pasti ramai yang setiap malam menonton Tilawah Al-Quran Peringkat Antarabangsa yang sedang berlangsung sekarang. Kebetulan juga, program Imam Muda sampai ke kemuncaknya malam ini. Ana terpanggil untuk menulis tentang program tersebut.

Program realiti pertama di dunia dalam usaha mencari calon Imam terbaik. Bukan hadiahnya yang perlu diberi perhatian tetapi pengisian program tersebut perlu dihayati oleh bukan sahaja peserta, tetapi juga imam2 sedia ada di seluruh negara. Ini kerana peranan imam perlu diperluaskan. Mentaliti tugas imam hanya melibatkan nikah kahwin, lahir mati, solat dan kenduri perlu dikikis.

Hakikatnya tugas imam meliputi seluruh aspek kehidupan masyarakat dalam kariahnya. Keruntuhan akhlak, maksiat, kesedaran, ilmu fardhu ain dll juga perlu diambil berat. Dengan hakikat tanggungjawab yang sebegitu luas, mahu tak mahu seseorang imam perlulah bertenaga, mudah mesra, mahir kaunseling dan pandai berhujah mahupun berceramah kepada tak kira kepada kaum muda mahupun golongan berumur.

Siapapun juaranya, program sebegini sememangnya perlu diteruskan dan pada masa yang sama program2 dakwah perlu diperbanyakkan. Masyarakat terlalu hanyut dengan lambakan program hiburan yang melalaikan hasil 100% cedokan Barat. Moga Allah titipkan idea buat mereka yang bergiat dalam bidang penyiaran di negara kita untuk cenderung memilih dan menghasilkan rancangan yang baik, seiring dengan kehendak Islam. Pada pengamatan ana, masih banyak lagi program2 yang baik berunsurkan dan menonjolkan nilai2 keislaman boleh diketengahkan. Tak salah cedok program Barat tetapi kita adun semula sesuai dengan Islam. Soalnya, mahu atau tak mahu...

Bergiat dalam bidang penyiaran seumpama menanam padi. Satu program yang baik pasti akan menghasilkan penonton yang berkeinginan untuk berubah ke arah kebaikan. Pahala kepada orang yang menghasilkannya serta semua kru2 yang terlibat pasti berganda. Begitu juga sebaliknya. Nauzubillahi min zaalik...

Pun begitu, timbul juga sedikit kecewa di hati ana mengenangkan rancangan Imam Muda disiarkan serentak dengan Akademi Al-Quran, lebih kecewa apabila tarikh, masa dan tempat final juga tak diubah. Dalam keadaan masyarakat kita kekurangan program2 yang baik, bila ada pun disiarkan serentak. Amat malang bagi umat Islam jika program2 sebegini, penyiar mahupun syarikat penyiaran masih mementingkan dan memikirkan tentang rating penonton.

Buat sahabat2 yang menonton, selamat menonton ana ucapkan. Kepada yang sudah berkeluarga, tontonlah bersama keluarga anda. Jadikanlah calon2 Imam Muda sebagai role model buat anak2 antum terutamanya kepada yang ada anak lelaki. Buat Muslimah yang masih single, inilah kriteria calon suami yang patut antunna minta dari Allah. Moga Allah berkati kita semua. Jumpa lagi dalam entri akan datang...

Wassalam.

No comments:

Post a Comment