Pray 4 Misr

Pray 4 Misr

SOLAT DI MANA?

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

SUCIKAN HATIMU

Al-Mumtaz Johan BNM Musim ke 4, 2010

Al-Mumtaz Naib Johan FNK 2009

Al-Mumtaz: Tempat Ke-3 Ihtifal KAFA Kebangsaan 2013

Friday, November 15, 2013

Wednesday, November 13, 2013

Tuesday, November 12, 2013

Travellog IKK 13 [101113]: Kenangan Terindah



Assalamualaikum semua...

Mungkin ada yang ternanti2kan entri terakhir Travellog IKK 13 kali ini. Alhamdulillah, 3 hari 2 malam berada di sana dirasakan terlalu singkat. Almaklum la, dengan jadual yang penuh dan debaran menantikan keputusan Ihtifal membuatkan segalanya berlalu dengan pantas.

Dua catatan/entri yang ana tulis sebelum ini ana hasilkan di UUM. Malangnya, entri ketiga ini gagal ana sudahkan mengikut masanya. Pulang ke NS, tiba di SKTMS jam 4.30 pagi hari Isnin. Ana sendiri mohon lewat ke sekolah hari tu daripada PK 1. Sebelah petang ke Melaka pula bagi memenuhi jemputan murid2 tahun 6. Mereka buat jamuan makan di Muara Sungai Duyong, Melaka.

Oklah, bercerita tentang hari terakhir team nasyid SKTMS ke Ihtifal KAFA Kebangsaan 2013. Hari tersebut bermula awal. Begitupun, masing2 tak terjaga untuk Subuh berjamaah awal waktu pagi tu. Jam 6.30 pagi baru ke masjid untuk solat Subuh berjamaah bersama. Kami diminta bersedia seawal jam 7.00 pagi untuk bersarapan dan terus masuk ke Dewan Utama untuk Majlis Perasmian Penutup. Walaubagaimanapun, salah satu bilik al-Mumtaz kehilangan kunci pada malam sebelumya. Jadi, mereka bertiga menumpang di 3 bilik lain. Selepas Subuh, mereka cuba cari kunci dalam bas tapi bas masih berkunci. Hampir jam 7 pagi barulah bas dibuka dan kunci berjaya dijumpai. Pada masa yang sama sebahagian peserta sudahpun turun dari bilik bersama barangan kerana selepas Majlis Perasmian Penutup, kontonjen NS akan terus bergerak keluar dari UUM.


Meskipun bertolak agak lewat dari penginapan ke Dewan Utama, majlis masih belum bermula. Kami mengambil sarapan pagi terlebih dahulu sebelum terus masuk ke Dewan Utama. Agak lama juga menunggu sebelum Majlis Perasmian Penutup dimulakan. Majlis yang sepatutnya dihadiri oleh MB Kedah berlangsung tanpa beliau. Beliau digantikan oleh seorang Exco lain. 


Debaran berterusan. Ana dan Cikgu Nazariah tidak meletakkan harapan terlalu tinggi. Cukuplah sekadar mendapat tempat dalam Ihtifal kali ini. Kalau keputusannya lebih baik, itu adalah bonus buat kami. Akhirnya keputusan diumumkan oleh Pengerusi Jemaah Hakim. Al-Mumtaz telah berjaya mendapat tempat ke-3 di belakang pasukan Selangor di tempat ke-2 dan Pahang di tempat pertama. Bagi al-Mumtazah pula, hanya mendapat saguhati. Kategori lain juga NS hanya mendapat saguhati. Al-Mumtaz menerima hadiah berupa wang tunai RM1000, cenderahati dan sijil manakala al-Mumtazah pula membawa pulang wang tunai RM500, cenderahati dan sijil.

Alhamdulillah, sekurang2 nya target ana dan Cikgu Nazariah tercapai. Begitu juga dengan target JHEAINS. Begitupun, masih ada ruang untuk penambahbaikan tetapi sayangnya ini adalah penyertaan terakhir al-Mumtaz (bagi batch ini) kerana mereka sudahpun berada di tahun 6. Ini bermakna, tahun hadapan al-Mumtaz akan kembali dengan muka2 baru. Insya Allah, kalau tak silap ana murid tahun 3 (tahun depan tahun 4) sudahpun disenarai pendekkan untuk diserap masuk ke dalam pasukan al-Mumtaz bagi tahun hadapan.



 

Usai majlis Perasmian Penutup, kami semua menikmati jamuan makan tengah hari, kemudian terus menaiki bas untuk ke Padang Besar, Perlis. Aktiviti shopping berakhir jam 4.30 petang, seterusnya dari Padang Besar kami terus pulang ke NS.


Alhamdulillah, selain berpeluang mencari pengalaman di IKK pada kali ini, ana juga berkesempatan bertemu dengan sahabat2 yang turut terlibat samada sebagai urusetia, jurulatih mahupun guru pengiring seperti ana. Selain rakan2 jurulatih yang biasa ana temui di Festival Nasyid seperti Akhi Najmi dari Terengganu, kali ini ana ditakdirkan bertemu dengan sahabat seU dengan ana di USIM (dulunya KUIM) yang sejak meninggalkan USIM tidak pernah bersua muka hampir 10 tahun. Pertama, Akhi Bahran yang kini mengajar di Sarawak dan Akhi Tarmizi yang kini berkhidmat dengan JAKIM. Moga tautan ukhuwah ini diredhai dan diberkati Allah.



Sebelum ana mengakhiri entri pada kali ini, tidak lengkap rasanya jika ana tidak rakamkan ucapan terima kasih kepada pihak2 yang sama2 membantu ke arah kejayaan yang dikecapi pada kali ini. Dari segi sokongan moral, ingin ana ucapkan setinggi penghargaan kepada:
1. Guru Besar, staf & seluruh warga SKTMS (termasuk Cikgu Nazariah)
2. YDP PIBG, En. Sabar
3. Us. Fauzar, PPDJJ
4. Ustazah Farihan & team JHEAINS
5. Akhi Khalilullah PAID (syukran bagi ana guna WIFI n bantu ana uruskan al-Mumtaz)
6. Ibu bapa al-Mumtaz dan Al-Mumtazah
7. Ahli keluarga (Udo, Najmi, zaujah, anak2, mak n abah)

Dari segi bantuan mahupun sumbangan kewangan, perlu juga ana ucapkan jutaan terima kasih kepada:
1. Dato' Hj. Salim
2. Hj. Shaharuddin
3. Hj. Zamri
4. Ukhti Farha
5. Pertubuhan Kebajikan Ar-Raudhah Jempol NS
6. Bank Rakyat Bahau
7. Hj. Wahab TAKAFUL IKHLAS
8. Ketua Kampung Bkt. Laka
9. KAP SKTMS
10. PIBG SKTMS
11. Abg. Madi Petronas
12. Helmizah Trading
13. Hj. Said
14. Kak Anum
15. Penjaga al-Mumtaz & al-Mumtazah

Mungkin terdapat penyumbang yang ana tak sempat sebutkan di sini. Walaubagaimanapun, ana doakan antum semua dimurahkan rezeki dan dikurniakan keberkatan umur oleh Allah Taala.

Terdetik juga di hati ana untuk cuba mencari dana bagi mewujudkan sebuah studio latihan di SKTMS. Alhamdulillah, Guru Besar menyokong usaha tersebut. Insya Allah, dalam masa terdekat ana akan cuba siapkan kertas kerja bagi tujuan tersebut. Siap kertas kerja, bolehlah usaha cari peruntukan pula. Berdasarkan trek rekod al-Mumtaz dan kesungguhan jurulatih, ana rasa wajar untuk diwujudkan studio latihan tersebut. Ini bagi meningkatkan kualiti pasukan nasyid yang bakal dibentuk samada dari segi suara mahupun persembahan. Disamping itu, wujudnya sebuah studio latihan juga akan membantu mengurangkan gangguan kepada PDP semasa latihan dijalankan nanti.

Doakan usaha ini membuahkan hasil. Sekian saja Travellog IKK 13 buat kali ini. Bagi entri travellog IKK 13, ini adalah entri penutup dan terakhir. Sebanyak 3 entri ana hasilkan sepanjang IKK 13 ini. Alhamdulillah, terima kasih sekali lagi kepada semua pihak yang membantu ana mahupun team nasyid SKTMS.

Jumpa lagi dalam travellog yang lain.

Wassalam.

Saturday, November 9, 2013

Travellog IKK 13 [091113]: Berikan Yang Terbaik!



Assalamualaikum sahabat dan pengunjung semua...

Seperti yang dijanjikan. Hari ini, entri berkenaan Ihtifal KAFA Kebangsaan hari kedua tetap ana hasilkan meskipun mata terasa amat berat lantaran kekenyangan menikmati makan malam dalam Jamuan Negeri di Seri Mentaloon. 


Hari kedua bermula jam 5.00 pagi. Sebelum tidur pada sebelah malamnya, ana dah siap simpan kunci bilik al-Mumtaz. Ana kejutkan mereka awal, sebelum Subuh, mandi dan bersedia untuk Solat Subuh. Sebaik mendengar azan, kami bergerak dari kediaman ke masjid. 

Balik dari masjid, ana minta mereka bersiap. Jam 7.00 pagi kami turun, menaiki bas menuju ke vanue utama untuk bersarapan. Selesai bersarapan, al-Mumtaz mengambil tempat bagi bersedia untuk Majlis Perasmian yang disempurnakan oleh Menteri Di Jabatan Perdana Menteri. 


Giliran al-Mumtazah tiba lebih awal dari al-Mumtaz. Kebetulan pula, kategori perempuan telah bermula lebih awal berbanding kategori lelaki. Selepas berdoa, al-Mumtazah yang berada dalam undian ke 7 memulakan persembahan mereka. Alhamdulillah, tidak mengecewakan. Moga ada rezeki mereka dalam percubaan dan penyertaan kali pertama ini.


Bagi al-Mumtaz yang mendapat undian ke 10, mereka dijadualkan membuat persembahan selepas makan t/hari. Selepas rehat yang berhenti pada giliran ke 8, al-Mumtaz pun bersedia. Nak dijadikan cerita, rupa2nya peserta ke-9 tidak menghantar wakil. Maknanya selepas rehat, al-Mumtazlah yang seharusnya membuat persembahan. Begitupun, persembahan mereka tidak mengecewakan. Tinggal lagi saingan kategori lelaki sememangnya hebat2 jika hendak dibandingkan dengan kategori perempuan.


Persembahan berakhir lebih kurang jam 5.00 petang. Setelah semua acara berakhir, seluruh kontinjen NS bergerak pulang ke bilik dengan bas. Sampai di bilik lebih kurang jam 5.30 petang. Kami perlu bersiap dan kembali berkumpul dalam bas di vanue utama jam 6.00 petang. Ini kerana semua bas akan berkonvoi dan diiringi oleh 'rider' daripada Polis Trafik bagi melancarkan perjalanan ke Kediaman Menteri Besar di Bandar Alor Setar. Pada malam ini kami akan diraikan oleh MB Kedah dengan jamuan makan malam meskipun MB tidak berada di Malaysia waktu ini.




Usai jamuan lebih kurang jam 10.30 malam, kami kembali ke bas dan berkonvoi kembali ke kampus UUM dengan diiringi 'rider' oleh Polis Trafik tadi. Sampai ke UUM lebih kurang jam 11.15 malam, al-Mumtaz terlebih dahulu menuju ke masjid bagi bersolat. Selesai solat, kami kembali ke bilik. Pagi esok, awal2 pagi lagi kami perlu berkemas dan 'check out' dari bilik. Ini kerana, selepas selesai majlis Perasmian Penutup dan Penyampaian Hadiah kontinjen NS akan terus bergerak pulang.

Ana berharap agar antum doakan yang terbaik buat peserta dari NS, moga ada rezeki kami kali ini. Yang pasti, setiap peserta telah memberikan yang terbaik dalam cabaran dan pertandingan yang mereka lalui semalam.

Insya Allah, ana akan kembali dengan entri terakhir malam esok. Itupun jika berkesempatan kerana kami dijangka sampai ke Seremban lebih kurang jam 2 pagi, kemudian bertukar bas untuk ke Bahau. Paling awal kami mungkin sampai ke Bahau jam 3.30 pagi. Jika ana tak berkesempatan menulis malam esok, ana akan update dan akhiri travellog ini dengan entri terakhir pada hari Isnin. Insya Allah.

Sekian buat waktu ini.

Wassalam.

Friday, November 8, 2013

Travellog IKK 13 [081113]: Membawa Cabaran NS



Assalamualaikum semua...

Alhamdulillah, pada awalnya ana rasa tak dapat nak buat catatan travellog IKK 13 ni memandangkan WIFI di UUM ni hanya untuk staf dan student. Rancangan ana hanyalah untuk buat satu entri khas bila balik ke NS selepas selesai Ihtifal nanti. Walaubagaimanapun, Allah Maha Merancang. Ana ditempatkan sebilik bersama dengan seorang sukarelawan PAID Jempol yang juga pegawai yang ditugaskan untuk membantu ana dan al-Mumtaz sepanjang Ihtifal ini, Us. Khalilullah. Entri ini dan insya Allah entri hingga hari terakhir kami berada di UUM Sintok ini akan ditaja oleh beliau (sebab guna WiFi HP dia). Jazakallah sheikh...

Untuk makluman semua, kami bertolak dari SKTMS dengan bas JHEAINS hampir jam 7.00 malam. Ana sendiri yang pulang lewat ke rumah untuk berkemas selepas menguruskan keperluan ahli pasukan turut agak terlewat tiba ke sekolah. Kebetulan, Hari Anugerah Kecemerlangan 2013 juga yang diadakan pada hari yang sama. Alhamdulillah, YB Shamshulkahar sudi menyumbang bagi menampung perbelanjaan kami sepanjang berada di Kedah nanti.


Perjalanan kami dari SKTMS menuju ke Pusat Dakwah Islamiah Paroi terlebih dahulu. Usai solat Maghrib dan makan malam, sesi taklimat bersama Us. Amir Intizam diadakan. Selepas taklimat, barang2 dialihkan ke dalam bas lain, Bas Persiaran yang disewa olah JHEAINS. Perjalanan ke UUM Sintok bermula pada jam 9.30 malam. Al-Mumtaz & Al-Mumtazah selain diiringi oleh ana sendiri dan Cikgu Nazariah, turut dibantu oleh seorang pegawai JHEAINS bagi setiap pasukan. Selain kami dan beberapa orang pegawai JHEAINS, turut bersama ialah peserta Tilawah al-Quran L/P tahap 1 dan 2 serta peserta Syarahan.


Sepanjang perjalanan, beberapa kali juga bas berhenti di RnR bagi memudahkan peserta berehat, mengambil angin, membeli makanan mahupun 'melepaskan hajat'. Selain daripada itu, antum tengok sendiri gambar di atas. Tidur... jaga... tak sampai lagi. Tidur lagi... jaga lagi... pun tak sampai lagi. Jauh sungguh haih! Alhamdulillah, perjalanan lancar. Peserta juga tiada masalah kecuali seorang ahli al-Mumtazah yang tak biasa menaiki bas. Pening dan muntah2 sampai 'lembik'. Kesian... Walaubagaimanapun, perjuangan tetap perlu diteruskan.


Kontinjen NS antara yang paling awal sampai ke UUM. Turut bersama sampai awal ialah peserta dari kontinjen Negeri Selangor. Dengar cerita persediaan mereka dibantu oleh munsyid ternama. Takpelah, SKTMS cuba berikan yang terbaik dari usaha guru2 sendiri. Sebelum bergerak ke lokasi kediaman, ana ambil kesempatan ambil gambar dewan utama dahulu (Dewan Mu'azam Shah) lokasi utama merangkap lokasi untuk pertandingan Nasyid bagi kategori Lelaki. Penginapan kami disediakan di kediaman pelajar UUM. Peserta diletakkan 3 orang sebilik manakala guru pula ditempatkan berdua dalam satu bilik.



Kami datang semua ke vanue utama pada waktu tengah hari bagi mendapatkan hidangan makanan tengah hari. Jarak kediaman dengan vanue utama pun memakan masa hampir 20 minit. Selesai makan tengah hari, ana dan Cikgu Nazariah bawa al-Mumtaz & al-Mumtazah untuk merasai debaran berada di atas pentas utama dengan jangkauan pandangan audien yang luas. Harap2 membantu hilangkan rasa gementar dalam hati mereka. Sebelum turun, macam biasa la. Bergambar dulu. Sebelah petang, kami habiskan untuk berlatih dan berehat di bilik penginapan.


Pada sebelah malamnya diadakan sesi taklimat program. Kebetulan taklimat tersebut disampaikan oleh sahabat ana sewaktu di KUIM (sekarang USIM) dulu, Ustaz Ahmad Tarmizi. Beliau kini berkhidmat di JAKIM sebagai Penolong Pengarah Unit UPKK Buku Sumber dan Kurikulum. Sempat juga ana berjumpa dengan beliau selepas sesi taklimat berakhir.

Usai sesi taklimat, al-Mumtazah dibawa ke dewan berasingan oleh Cikgu Nazariah, lokasi pertandingan untuk Nasyid kategori Perempuan pada pagi esok. Dewan tersebut hanya bersebelahan dengan dewan utama. Alhamdulillah, masalah tak cukup perkusi insya Allah akan dapat diatasi meskipun perkusi SBPI Jempol turut kami bawa bersama.

Insya Allah, pertandingan akan bermula jam 8.00 pagi esok dan akan dihentikan sebentar bagi memberi laluan kepada Majlis Perasmian yang akan disempurnakan oleh Menteri Di Jabatan Perdana Menteri. Selepas itu, pertandingan akan disambung hingga selesai. Untuk makluman antum, al-Mumtazah mendapat giliran ke 7 manakala al-Mumtaz pula mendapat undian ke 10 daripada 14 pasukan yang akan bertanding bagi kedua-dua kategori.

Ana ambil kesempatan ini untuk mengajak antum agar bersama-sama mendoakan kejayaan kontinjen NS amnya dan pasukan nasyid SKTMS khasnya dalam pertandingan pada kali ini. Moga Allah permudahkan urusan dan usaha kita semua.

Sekian catatan ana untuk hari ini. Insya Allah, bertemu lagi dalam entri seterusnya malam esok dalam 'Travellog IKK 13 [091113]

Wassalam.

Wednesday, November 6, 2013

Doakan Kejayaan Kami




Assalamualaikum semua...

Untuk makluman pengunjung sekalian, al-Mumtaz & al-Mumtazah akan bertolak ke kampus UUM Sintok Kedah pada petang ini bagi menyertai Ihtifal KAFA Kebangsaan.

Buat masa ini persiapan agak memuaskan memandangkan jarak antara pertandingan negeri dengan kebangsaan terlalu hampir.

Ana mewakili team pengurusan dan kejurulatihan mengambil kesempatan ini untuk merakamkan ucapan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada semua pihak yang telah
membantu dalam mempersiapkan pasukan ini terutamanya penyumbang dana yang tak dapat ana sebutkan di sini.

Terima kasih juga buat seluruh warga SKTMS, sahabat handai serta kenalan yang memberi semangat, dorongan dan doa berterusan kepada kami. Segalanya tak mungkin dapat kami balas. Moga Allah berkati anda semua.

Akhir kata, kami mohon maaf sekiranya terdapat salah dan silap kami sepanjang pertandingan sejak peringkat daerah hinggalah ke peringkat negeri. Mojon juga doa berterusan dari anda semua buat bekalan kami di Kedah nanti.

Sekian, wassalam.