Pray 4 Misr

Pray 4 Misr

SOLAT DI MANA?

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

SUCIKAN HATIMU

Al-Mumtaz Johan BNM Musim ke 4, 2010

Al-Mumtaz Naib Johan FNK 2009

Al-Mumtaz: Tempat Ke-3 Ihtifal KAFA Kebangsaan 2013

Tuesday, September 29, 2009

Edisi Aidilfitri 2009



Assalamualaikum semua....

Terlebih dahulu ana ambil kesempatan ini untuk ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri 1430 H, selamat kembali kepada fitrah kepada keluarga, rakan2 blogger, sahabat2, saudara mara, murid2 dan semua yang mengenali ana dan keluarga. Maaf Zahir dan Batin. Semoga madrasah Ramadhan membekalkan kita dengan tenaga taqwa untuk mendepani 11 bulan mendatang.

Mengulas tentang Aidilfitri 2009, ana sekeluarga beraya di NS tahun ini. Dengan cuti Aidilfitri hanya seminggu, tidak mengizinkan ana untuk pulang ke Kelantan (rumah mak mertua). Begitupun, kami akan pulang juga hujung tahun ini sekurang2nya untuk meraikan Hari Raya Aidiladha di sana nanti.

Apabila beraya di NS, jadual ana tak banyak berubah sepertimana jadual berhari raya sejak ana kanak2 dahulu. Seusai solat Aidilfitri dan bersarapan, kami terus bersiap untuk pulang ke kampung ayah ana di Melaka, menziarahi keluarga ayah ana di sana. 2 Syawal kami terus pulang ke NS sambil menziarahi saudara mara di Tampin dan sekitar Jempol. Selebihnya, ana berada di kampung dan rumah ana sendiri.

II.

Demam Raya. Kebetulan, ramai ahli keluarga ana yang demam sempena Aidilfitri tahun ini. Bermula dengan adik ke 4 ana, Nursafura. Demam pada pagi 1 Syawal tidak memberikan banyak pilihan buatnya melainkan mengikut juga ke mana sahaja orang lain pergi. Kalau nak tinggal di rumah, tinggal seorang pula nanti. Sudahnya, walaupun demam tetap berbaju raya dan beraya dengan yang lain.

Penerima dugaan kedua ialah ayah ana. Beliau mula rasa tak sedap badan sebaik pulang dari Melaka. Kata mak ana ayah ana banyak sangat makan dan minum manuman sejuk dan berkarbonat. Tambahan pula ayah ana menghidap kencing manis 'terkawal'. Seterusnya, adik ke 3 dan bongsu pula 'didemamkan'. Berkubanglah 2 beradik tu dalam bilik 'kuarantin'. Mak ana pula, walaupun terasa tak sedap badan dan letih2 beliau tetap dengan rutinnya menyediakan juadah demi juadah meraikan saudara mara dan rakan taulan yang bertandang untuk ziarah Aidilfitri. Bagi ana, istilah 'semua nak rasa' membuatkan ana agak merana terutamanya bila menerima jemputan ke 'bank'. Manakan tidak, makanan di Melaka pedas2 belaka. Hasilnya, ana mulakan puasa sunat Syawal seawal 3 Syawal dan selesai pada hari Ahad. Beraya ana Isnin baru2 ni. Alhamdulillah, ada hikmahnya...

Walaubagaimanapun, semuanya dikurniakan kesihatan sekarang dan kembali dengan urusan masing2 sekarang.

III.

Takbir Malam Aidilfitri. Tahun ini kali kedua ana mengikuti takbir dari rumah ke rumah menjelang Aidilfitri. Kali pertama ana ikuti pada 2 tahun lepas (tahun lepas beraya di Kelantan), hanya 2 buah rumah yang perlu dikunjungi. Berbeza dengan tahun ini, 8 buah rumah menyertainya. Bermula seusai Solat Isyak Berjamaah, rumah paling dekat sekali dikunjungi dan berakhir lebih kurang jam 11.15 malam dengan kunjungan ke rumah yang agak jauh. Setiap rumah menyediakan juadah sekadarnya. Sebagai tetamu, ana menghormati susah payah tuan rumah menyediakan juadah. Hasilnya, sampai di rumah ana tak boleh melelapkan mata dengan berbaring. Malam itu ana tidur tanpa berbaring seperti biasa, sukar bernafas. Ana letakkan kusyen dan bantal supaya dapat tidur antara duduk dan berbaring, baru boleh lelapkan mata. Nafsu... kalah jugak ana...


IV.

Duit Raya. Pelbagai pendapat diutarakan oleh ramai orang. Ada yang bersetuju dan ada yang kurang bersetuju, tak kurang juga yang tidak bersetuju dengan amalan ini. Bagi yang bersetuju, ianya dilakukan dengan niat memberi hadiah ataupun bersedekah untuk yang layak menerimanya terutamanya kepada kanak2 dan warga emas. Seingat ana, amalan ini telah lama diamalkan oleh masyarakat kita, sejak ana kanak2 lagi. Bagi ana, orang yang paling ana ingat ialah orang yang rajin atau selalu memberikan duit raya ketika itu. Hasilnya sekarang, ketika masih hidup mereka menjadi antara orang yang ana ingat, kenang dan hormati. Anak2 mereka juga merasa nikmat sepertimana yang ana rasai dahulu. Bagi yang telah 'pergi', tak pernah ana lupa mendoakan mereka.

Bagi yang kurang mahupun tidak bersetuju, mereka beranggapan ianya seperti meniru budaya masyarakat Cina iaitu amalan pemberian ang pow. Sesetengahnya berpandangan bahawa bukan semua kanak2 berhak menerima pemberian tersebut melainkan mereka benar2 susah dan miskin. Apapun terpulang kepada niat pemberi itu sendiri. Pada ana, kalau budaya bukan Islam itu sesuatu yang baik, tiada salahnya kita memperaktikkannya, malah digalakkan oleh Nabi s.a.w sendiri. Selain itu, amalan pemberian duit raya perlu kita selitkan dengan nasihat dan motivasi kepada kanak2 itu sendiri. Nasihat agar rajin belajar, jangan tinggal solat, taat perintah ibu bapa dll amat sesuai untuk disemai kepada kanak2 tersebut. Insya Allah, selain beroleh pahala bersedekah, mudah2an dengan nasihat dan motivasi itu akan sedikit sebanyak menjadi bekalan buat mereka dimasa akan datang.

Walaupun tiada bonus tahun ini, ana seupaya mungkin buat belanjawan untuk berikan duit raya pada mak abah, adik beradik, mak2 saudara, anak2 saudara, murid2 yang bertandang ke rumah dan kanak2 yang berkesempatan ana jumpa. Kalau ada bonus, tak la ralat sangat. Sekurang2nya anak mahu kanak2 terutamanya merasai nikmat berhari raya seperti yang ana rasai satu masa dahulu.

Sekian buat masa ini. Insya Allah, jika berkesempatan ana usahakan untuk menulis lagi. Wassalam.


No comments:

Post a Comment