Pray 4 Misr

Pray 4 Misr

SOLAT DI MANA?

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

SUCIKAN HATIMU

Al-Mumtaz Johan BNM Musim ke 4, 2010

Al-Mumtaz Naib Johan FNK 2009

Al-Mumtaz: Tempat Ke-3 Ihtifal KAFA Kebangsaan 2013

Monday, November 29, 2010

Al-Mumtaz: Johan BNM Musim ke 4, 2010 Bhg 1



Assalamualaikum, salam sejahtera buat semua...

Berkira2 juga ana nak tulis entri tentang kejayaan Al-Mumtaz di BNM 2010 baru2 ni. Bukan kerana tak mahu berkongsi pengalaman tetapi bimbang jika coretan ana tak sebagus laporan akhbar. Lagipun, nak bercerita tentang perjalanan 3 hari 2 malam bukannya mudah. Ditambah pula dengan pelbagai insiden yang berlaku membuatkan ana bimbang kalau2 tulisan ana tak lengkap, jauh sekali sesempurna laporan akhbar. Sehingga saat ana menulis entri ini, berita berkenaan kejayaan Al-Mumtaz masih belum lagi disiarkan dalam mana2 akhbar. "Mungkin esok kot...", kata hati ana.

Terfikir juga ana mahu coretkan perkembangan Al-Mumtaz sepanjang berada di Ayer Keroh dalam bentuk travellog seperti yang ana buat sewaktu Al-Mumtaz bertanding di FNK kebangsaan tahun lepas. Malangnya, capaian internet yang terlalu lemah di asrama tempat kami menginap, kesuntukan masa yang menjadi halangan juga, menggagalkan niat ana. Tambahan pula, tiada broadband yang boleh ana pinjam. Untuk entri kali ini, ana akan ceritakan sedikit sebanyak perjalanan Al-Mumtaz sejak mula menyertai pertandingan nasyid sehinggalah berjaya menjuarai BNM 2010 baru2 ini...

Perjalanan dan perjuangan Al-Mumtaz di peringkat kebangsaan bermula dari tahun 2006 lagi. Dari kedudukan terbawah, team Al-Mumtaz berusaha memperbaiki mutu persembahan tahun demi tahun. Dalam usaha ke arah itu, pelbagai dugaan serta rintangan yang di rasai. Air mata dan keringat saban tahun menjadi peneman. Namun Allah Maha Adil, kesabaran dan pengorbanan team Al-Mumtaz tak sia2. Pencapaian Al-Mumtaz semakin meningkat tahun demi tahun. Sungguhpun mendoninasi festival peringkat negeri sejak 2006, di peringkat kebangsaan kemenangan masih belum menyebelahi Al-Mumtaz. Sehinggalah pada tahun 2009 apabila Al-Mumtaz berjaya menjadi Naib Johan FNK peringkat kebangsaan, ketika itu team Al-Mumtaz mula menyedari bahawa tahun 2010 tak mustahil menjadi milik Al-Mumtaz.

Dalam team Al-Mumtaz memasang azam untuk mencapai kejayaan pada tahun 2010, hampir saja ianya terkubur apabila dimaklumkan bahawa FNK tidak dapat dijalankan kerana kekurangan perbelanjaan. Namun, segalanya kembali segar apabila dijemput menyertai BNM yang diadakan di Pusat Dakwah Islamiah, Paroi pada bulan April yang lalu. Tanpa berlengah, segala persiapan dibuat. Meskipun 90% ahli Al-Mumtaz akan menduduki UPSR, masa dibahagi dengan sebijaknya. Alhamdulillah, BNM Peringkat Negeri Sembilan menyebelahi Al-Mumtaz.

Selepas kejayaan di peringkat negeri, untuk seketika latihan hanya dibuat hanya sekali seminggu memandangkan UPSR semakin hampir. Kesempatan itu diambil oleh team jurulatih dan pengurus untuk merencana ladual latihan selepas UPSR dan menambahbaik lagu yang akan dibawa di peringkat kebangsaan nanti. Seusai UPSR, latihan dimulakan. Al-Mumtaz mohon agar dikecualikan dari program selepas UPSR untuk menjalani latihan. Dengan bimbingan berterusan daripada Cikgu Yusof dan Cikgu Nazariah, Al-Mumtaz tidak menoleh ke belakang lagi. Meskipun kadangkala terzahir riak kebosanan dan tekanan di wajah ahli2 Al-Mumtaz, pihak pengurusan dan kejurulatihan senantiasa bersama mereka memberikan kata2 semangat dan perangsang agar terus fokus dan memberikan yang terbaik.

Dalam membuat persediaan berbentuk latihan mahupun persembahan di sekolah, Al-Mumtaz sebenarnya ternanti2kan jemputan untuk mengadakan persembahan di mana2 majlis mahupun program luar dari SKTMS. Antara objektifnya ialah untuk memberikan pendedahan kepada Al-Mumtaz berkenaan suasana mengadakan persembahan di majlis2 besar yang dihadiri sejumlah besar orang ramai. Ini dapat melatih mereka untuk membiasakan diri dengan 'crowd' yang ramai dan pentas yang besar. Dalam pada itu, jemputan2 luar juga boleh membantu Al-Mumtaz menjana kewangan untuk menampung perbelanjaan ke perigkat kebangsaan. Walaupun tidak banyak, beberapa jemputan persembahan di beberapa majlis sebelum ke Peringkat Akhir BNM 2010 sudah cukup buat Al-Mumtaz.

Al-Mumtaz mengadakan persembahan di Majlis Penutup Program Kem Bina Juara Daerah Jempol Jelebu

Cabaran lebih getir dirasakan apabila kewangan PIBG agak tidak mengizinkan berbanding tahun2 lepas. Jika kebiasaannya sebahagian besar persediaan Al-Mumtaz ditampung hampir sepenuhnya oleh PIBG, tahun ini sebaliknya. PIBG hanya mampu memberikan saguhati kepada Al-Mumtaz disamping sejumlah lagi untuk membantu menampung persediaan fizikal Al-Mumtaz. Masakan tidak, perbelanjaan persediaan fizikal ke peringkat kebangsaan setiap tahun pasti melebihi RM 2000. Untung Kelas Agama Petang (KAP) dan Kedai Buku SKTMS sudi membantu menyumbang setakat yang perlu.

Al-Mumtaz ketika membeli-belah untuk persediaan ke peringkat akhir

Menjelang Pertandingan Akhir BNM, team Al-Mumtaz giat menjalankan persediaan sebaik mungkin. Saat ini, muncul saudara Najmi (bekas solo Al-Mumtaz, kini belajar di SBPI, Jempol). Peranan yang beliau mainkan sememangnya tidak dapat dinafikan. Dengan kemampuan vokal dan kemahiran harmoni yang baik serta penguasaan memainkan perkusi, beberapa ruang harmoni diperbaiki, lenggok solo juga dipertingkatkan, tidak kurang kemahiran bermain perkusi turut beliau mantapkan. Pendek kata, lagu Nur Al-Quran yang dibawa oleh Al-Mumtaz di peringkat negeri menjadi amat berbeza baik dari segi persembahan, kualiti permainan perkusi, mahupun kemahiran solo dan penyanyi latar mengalunkan harmoni mereka. Segalanya mengambil kira nasihat yang diberikan oleh juri di peringkat negeri, termasuk juga saranan mereka melalui blog Fenomena Nasyid yang kerapkali ana lawati.

Saat2 akhir, beberapa hari sebelum ke Melaka adalah waktu yang paling mendebarkan. Ketika latihan secara intensif dijalankan sejak awal cuti akhir tahun, ditambah dengan cuaca yang kerapkali hujan, perkara yang amat team Al-Mumtaz bimbangkan akhirnya datang juga. Beberapa orang ahli Al-Mumtaz diserang demam, batuk mahupun selsema. Solo Al-Mumtaz, Syed Israfil juga mengalami batuk dan selsema. Berulang alik ana ke klinik mendapatkan bekalan ubat buat mereka. Manakan tidak, pertandingan akhir tak sampai seminggu lagi, hanya doa yang tak putus2 kepada Allah team Al-Mumtaz panjatkan agar segalanya berjalan dengan baik.

Insya Allah, dalam entri seterusnya, ana akan kongsikan pengalaman sepanjang team Al-Mumtaz berada di Melaka termasuk penghargaan buat insan2 hebat yang membantu Al-Mumtaz hingga berjaya mencapai kejayaan seperti hari ini.

Wassalam. bersambung....

No comments:

Post a Comment