Pray 4 Misr

Pray 4 Misr

SOLAT DI MANA?

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

SUCIKAN HATIMU

Al-Mumtaz Johan BNM Musim ke 4, 2010

Al-Mumtaz Naib Johan FNK 2009

Al-Mumtaz: Tempat Ke-3 Ihtifal KAFA Kebangsaan 2013

Thursday, August 25, 2011

EID MUBARAK!!!



Assalamualaikum sahabat2 semua...

[Intro: Entah kenapa air mata ana murah sekali ketika bertarawikh malam tadi terutamanya selepas tazkirah selepas rakaat ke 8 oleh Ustaz Nasir, imam Masjid Jamik Bahau. Maha Benar firman Allah: "Berilah peringatan, sesungguhnya peringatan itu amat bermanfaat buat orang yang beriman". Bermula selepas tazkirah hingga akhir witir, hati ana hiba tak terkata. Memikirkan apakah amalan ana sepanjang Ramadhan khasnya dan selama ini umumnya diterima Allah ataupun tidak. Memikirkan dosa2 yang lepas, apakah diampunkan Allah. Dengan baki Ramadhan yang tak sampai pun seminggu lagi, mampukah ana memanfaatkan baki hari tersebut dengan ibadah kepada Allah. Berkesempatankah lagi bertemu Ramadhan tahun hadapan? Bimbang hati ana turut hanyut dengan 'belaian' persediaan Ramadhan, ditambah lagi dengan alunan lagu raya yang begitu melalaikan. Begitupun, persiapan ala kadar dah pun dibuat. Syukur juga Allah campakkan rasa 'jauh hati' dengan lagu2 raya yang bermaharajalela di mana2 sekarang ni. Moga Allah tentukan yang terbaik buat kita seiring keikhlasan kita beribadah dan mengharapkan redha dariNYA di bulan penuh keberkatan ini.]
  
Kurang seminggu menjelang Hari Raya Aidilfitri (kira2 umum), manakala hanya 3 hari sahaja Ramadhan bakal meninggalkan kita (kira2 sebenar), lagu raya dah lama berkumandang. Pada ana ianya amat mengganggu mood ibadah khususnya bagi yang mula merasakan umurnya selama ini amat banyak dihabiskan untuk perkara2 selain menumpukan kepada munajat kepada Allah dan mengharapkan redha dariNYA. Begitupun, kalau lagu raya ni dinyanyikan oleh kanak2 ianya lebih sesuai kerana umum menyedari Hari Raya lazimnya buat kanak2 yang bersusah payah berpuasa kerana inginkan 'habuan' buat membiasakan dirinya dalam melakukan ibadah. Berbeza bila orang dewasa yang menyanyikannya (penyanyi) atau yang amat gemar mendengarnya mahupun terikut2 menyanyikannya bersama (pendengar) berbanding membasahkan bibir dan melazimi hati dengan mengingati Allah. Pelik memikirkan bagaimana dengan ibadah mereka? Apakah makna Ramadhan buat mereka? Apakah Ramadhan sekadar persediaan menantikan ketibaan Hari Raya? Sehinggakan Ramadhan diisi dengan persediaan sebaik2nya untuk menyambut Aidilfitri.

Amat malang jika berfikiran sebegitu. Bagaimana kita mampu buat tak peduli kepada tawaran rahmat, keampunan dan pembebasan dari api neraka yang diberikan Allah? Cukupkah sudah bekalan pahala kita? Tidakkah kita bimbang akan muflis di Padang Mahsyar nanti? Tidak mahukah kita bersama2 dalam satu saf dengan Baginda s.a.w. Benar sekali kebimbangan Baginda akan keadaan umatnya ketika hayat Baginda dulu. Manakan tidak, semakin jauh dari Allah, malah tidak pula semakin dekat dengan Baginda s.a.w. sendiri.

Mahu tak mahu, Syawal tetap tiba. Meskipun begitu, Islam telah menetapkan kaedah2 tertentu dalam menyambutnya sepertimana biasa diamalkan oleh Baginda Nabi s.a.w. Kasimpulannya, Syawal bukanlah bermaksud NAFSU kembali berkuasa. Bukan juga bermaksud segala yang ditinggalkan di bulan Ramadhan kembali boleh diamalkan sesuka hati. Hakikatnya, modul yang digariskan oleh Allah dalam 'MADRASAH' Ramadhan seharusnya terus dilazimi hingga dipertemukan kembali dengan Ramadhan yang akan datang. Jika tidak, kitalah yang paling tak jujur dengan Allah. Beramal (kalau beramal la) di bulan Ramadhan hanya kerana orang lain juga buat begitu, bukan kerana Allah. Itulah sebabnya nilai2 baik dalam 'KEM' Ramadhan tak mampu membentuk diri kita meskipun kita untuk terus terusan dekat dengan Allah meskipun kita baru sahaja keluar dari KEM/MADRASAH tersebut.

Untuk akhirnya, sama2 kita muhasabah diri kita. Bagaimanakah prestasi kita menghadapi Ramadhan tahun ini. Moga Allah kurniakan kesempatan buat kita bertemu dengan Ramadhan tahun hadapan. Jika tidak, bermohonlah agar amalan kita diterima Allah. Moga kita bersama2 hamba2 Allah yang beriman di Hari Akhirat kelak dan akan bersama2 dengan mereka di syurga Allah, sebaik2 tempat kembali.

عيد مبارك, كل عام وانتم بخير, تقبل الله منا ومنكم

Wassalam.

No comments:

Post a Comment