Pray 4 Misr

Pray 4 Misr

SOLAT DI MANA?

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

SUCIKAN HATIMU

Al-Mumtaz Johan BNM Musim ke 4, 2010

Al-Mumtaz Naib Johan FNK 2009

Al-Mumtaz: Tempat Ke-3 Ihtifal KAFA Kebangsaan 2013

Sunday, October 9, 2011

Kursus Pendedahan KSSR & PBS Bahasa Arab Tahun 2 Daerah Jempol



Assalamualaikum w.b.t sahabat2 semua...

Lebih sebulan sejak ana menulis entri terdahulu ketika sambutan Hari Raya Aidilfitri. Kini Ramadhan semakin menjauh, Syawal juga sudah melabuhkan tirainya. Ana kembali kepada tugas2 dan rutin harian. Sebagai guru, ayah, suami dan hamba yang hina kepada Allah s.w.t.

Semakin menjarakkan diri dengan Ramadhan, ibadah dirasakan semakin berat. Tiap kewajipan dirasakan tidak seringan dan semudah ketika melakukannya di bulan Ramadhan. Mahu qiam seperti 10 akhir Ramadhan rasa seperti hampir mustahil. Mujur Masjid Jamek Bahau meneruskan tradisi ibadah qiam yang diadakan seminggu sekali setiap Ahad bermula jam 5.00 pagi. Terasa terujanya hati, sedikit kuat lonjakan iman bila qiam dilakukan secara berjamaah. Bermula dengan qiam, seterusnya Solat Subuh berjemaah, kuliah Subuh dan diakhiri dengan solat Dhuha berjamaah dan sarapan pagi.

Kembali kepada kisah kursus. Ana ditugaskan bersama sahabat ana, Us. Hasrul Nizam dan Us. Suhaimi untuk memberi pendedahan dan penerangan dalam kursus kali ini. Setinggi2 penghargaan ana ucapkan kepada Us. Hasrul Nizam kerana banyak membantu memberi penerangan kepada peserta2. Tidak lupa juga penghargaan ana buat Us. Suhaimi yang banyak membantu pengurusan sepanjang kursus. Meskipun hadir sebagai JU, beliau juga hadir sebagai peserta kerana hanya beliau seorang guru BA di sekolahnya. Seterusnya penghargaan ana buat Us. Radzali dari JPNS dan Tn. Hj. Abd. Rasid selaku tuan rumah kursus tersebut.

Secara keseluruhannya ana boleh katakan bahawa kursus ini telah berjaya mencapai objektifnya. Kedua2 aspek samada KSSR mahupun PBS dapat disampaikan dengan baik. Peruntukan tampoh 3 hari untuk KSSR dan 2 hari untuk PBS juga dapat dimanfaatkan dengan sebaiknya berbanding kursus untuk tahun 1 yang hanya 2 hari untuk KSSR dan 3 jam untuk PBS. Bengkel yang dijalankan juga berjaya memahirkan GBA2 yang hadir dengan pelaksanaan KSSR dan PBS. Adalah diharapkan agar segala maklumat yang didedahkan dalam kursus tersebut dapat dimanfaatkan semaksimum mungkin demi memastikan KSSR dan PBS dapat dilaksanakan dengan jayanya sekaligus menjayakan hasrat KPM bagi melahirkan modal insan bertaraf dunia satu hari nanti.

Antara topik2 yang didedahkan sepanjang kursus tersebut termasuklah:
1. DSK dan Buku Teks Bahasa Arab Tahun 2
2. HSP dan Buku Teks Bahasa Arab Tahun 5
3. Seni Bahasa
4. Lughatul Fasli
5. Pembinaan RPH berpandukan 4 Fasa Terarah
6. Modul Transisi Tahun 1
7. DSP Bahasa Arab Tahun 2
8. Aplikasi SPPBS
9. Pengoperasian PBS

Sebagai JU KSSR & PBS yang dipertanggungjawabkan untuk daerah Jempol, ana amat2 mengharapkan GBA2 dalam daerah ini sentiasa berhubung dengan ana sekiranya terdapat sebarang masalah mahupun persoalan yang timbul. Insya Allah, ana akan cuba dapatkan jawapan daripada pihak2 yang lebih mengetahui. Ana dah pun beri maklumat2 yang boleh antum gunakan untuk berhubung dengan ana. Insya Allah, bahan2 yang perlu akan ana emailkan kepada antum secepat mungkin sebagai panduan buat memudahkan antum melaksanakan KSSR dan PBS di sekolah nanti. Seperkara lagi yang perlu ana ingatkan kembali ialah agar antum sentiasa juga berhubung dengan rakan2 dalam daerah untuk berkongsi maklumat mahupun pengalaman. Ini akan membantu antum dalam melaksanakan KSSR dan PBS dengan lebih baik. Untuk itu, ana akan emailkan maklumat diri semua GBA daerah Jempol yang hadir dalam kursus baru2 ini.

Harapan ana agar pelaksanaan KSSR dan PBS di daerah ini berjalan dengan lancar seperti yang diharapkan. Sesungguhnya, berjaya atau tidaknya KSSR dan PBS terletak di tangan antum semua. Ana hargai kerjasama antum sepanjang kursus dan berasa amat bertuah dapat bersama dengan antum selama seminggu dalam kursus baru2 ini. Moga ukhuwah antara kita berkekalan hingga ke akhirnya.

Sebagai tanda kenang kenangan, ana upload sekeping gambar buat tatapan antum, gambar yang diambil sebaik sahaja tamat kursus pada hari Jumaat yang lalu. Gambar2 lain ana dah upload dalam FB ana. Boleh klik di sini untuk tengok gambar masing2.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment