Pray 4 Misr

Pray 4 Misr

SOLAT DI MANA?

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

SUCIKAN HATIMU

Al-Mumtaz Johan BNM Musim ke 4, 2010

Al-Mumtaz Naib Johan FNK 2009

Al-Mumtaz: Tempat Ke-3 Ihtifal KAFA Kebangsaan 2013

Monday, August 1, 2011

Jom Ceriakan Sekolah!


Assalamualaikum sahabat2 semua...

Ana doakan antum semua senantiasa dinaungi rahmat Allah seiring limpahan rahmatNYA di bulan Ramadhan yang penuh keberkatan ini. Selamat Berpuasa ana ucapkan.

Entri kali ini khas ana sediakan buat sahabat2 yang berhajat untuk berkongsi sedikit info dengan ana berkenaan kaedah penghasilan 'sign board'. Sebenarnya, dah lama ana berhajat nak berkongsi tapi tak sempat2 juga nak rekodkan step2 dia dari mula sampai akhir hinggalah beberapa orang rakan FB ana melahirkan keinginan untuk mempelajarinya, akhirnya ana tekad. Inilah ketikanya ana kena cari juga masa dan sediakan dokumentasi untuk tujuan tersebut.

Sebelum itu, ana nak rakamkan penghargaan buat 'guru' yang ajar ana semua ni. Beliau ialah Ustaz Amiruddin, seorang pensyarah KIPSAS yang juga Penyelaras Kelab Kaligrafi KIPSAS satu ketika dulu. Dari dialah ana dapat ilmu ini, ditambah dengan penghasilan2 mengikut tempahan orang luar menjadikan ana dan sahabat2 seangkatan dalam Kelab ini sedikit sebanyak agak mahir menghasilkannya. Moga ilmu yang ana kongsikan ini menjadi amal jariah dan pahala ilmu yang bermanfaat buat beliau juga.

Insya Allah, untuk entri kali ini ana akan kongsikan salah satu cara menghasilkan 'sign board' ini yang asalnya mempunyai beberapa cara dan kaedah menghasilkannya bergantung kepada 'budget' dan kesesuaian.

Bagi kaedah ini beberapa peralatan diperlukan sebelum 'sign board' dihasilkan.

1. Plastik Perspec/Arclic
Plastik ini bileh didapati di kedai2 Advertising. Ana nasihatkan pergilah bandingkan harga di beberapa kedai. Plastik ini punya berbagai warna, saiz dan ketebalan. Bagi warna biasanya hitam, hijau, biru, oren, jernih dll. Saiz pula samada 4x6 kaki @ 4x8 kaki (boleh juga dibeli sikit2). Ketebalan paling nipis ialah 2.0 mm hingga ke 1cm atau lebih. Harganya juga berbeza mengikut warna saiz dan ketebalannya.

2. Pisau pemotong perspec/arclic
Plastik ini tak boleh dipotong menggunakan pisau biasa. Ia punya pisau khas yang hanya digunakan untuk memotongnya. Ana tak pasti harganya, yang ana tahu masa ana beli dulu ana kena tipu dengan macha kedai tu (geram tul). Boleh dapati di kedai Advertising juga pisau ni. Matanya boleh ditukar2 kalau dah tumpul.

3. Pisau 'cutter'
Pisau ini boleh didapati di kedai2 Stationary berdekatan anda. Boleh juga guna pisau biasa tapi hasilnya kurang kemas. Lagipun mata pisau perlu kerap ditukar bagi menjamin ketajaman dan kekemasan potongan. Ada saiz kecil dan ada juga yang besar sikit (tak sakit sangat tangan nak potong nanti).

4. Cat Spray
Kedai runcit pun kadang2 ada jual cat spray ni. Kedai Stationary lagi la ada. Pilihlah warna mengikut kehendak antum. Kalau nak warna2 yang lagi mengancam kena la pergi kedai yang lebih besar. Segala warna ada.

5. Pembaris besi
Biasalah, mestilah guna untuk pastikan potongan plastik perspec/arclic tu nanti tak senget benget. Pembaris biasa pulak untuk mudahkan potongan2 lurus. 

6. Pita pengukur
Takyah cite la, dah tahu gunanya...

Proses menghasilkan 'sign board' ini akan dimulakan dengan memotong plastik tersebut mengikut ukuran/saiz yang dikehendaki. Perlu dipastikan agar plastik yang baru dibeli masih berbalut dengan kertas nipis (macam sticker). Pastikan juga kertas nipis tu rata (takde koyak2 atau renyuk dan yang sama waktu dengannya) kerana ia akan menjejaskan hasil kerja bila di'spray' nanti.

Plastik yang dah dipotong

Seterusnya antum pilihlah design yang antum kehendaki. Boleh cari dalam internet, boleh cari juga font2 menarik dari internet. Kalau pakar khat, tulis la sendiri. Kalau nak buat tulisan biasa, pakai la MS Publisher. Untuk kali ini, ana pilih kalimah Allah. Ana gunakan program MS Publisher. Untuk lakaran besar pilihlah 'Poster'. Untuk tulisan panjang gunakan 'Banner'. Dalan proses ini kemahiran 'mengejas' amat diperlukan agar design yang di'print' menepati saiz plastik yang telah dipotong. Kerap kalilah tengok kat 'print preview' dan acu2lah kertas A4 kat plastik tu berulang kali. Ini kerana bila kita buat 'print preview', ia akan dipaparkan dalam bentuk jumlah kertas A4 yang akan diprint nanti. Ana nak ingatkan kalau design tu dalam guna font biasa, ejas kepada 'outline', jimat sikit ink. Bila dah print, sambungkan design tersebut (kalau besar) dan tampalkan di atas plastik yang telah dipotong tadi.

Dah print, dah sambung, dah tampal pun atas plastik

Seterusnya ialah kerja2 memotong blok (kertas yang diprint tu la). Potong je ikut tulisan tu. Kalau tak biasa potong memang lari sikit2 tapi biasa la tu. Lama2 nanti ok la.

Dah potong, buang bahagian tengah pastu tanggalkan kertas blok

Siap dipotong, bolehlah dikeluarkan kertas nipis/sticker kertas di bahagian yang kita nak hasilkan. 

Dah tanggal dah tengah dia

Bila dah siap tanggalkan bahagian yang nak ditonjolkan (kalimah Allah tu la), antum boleh buat border ikut bentuk yang diinginkan. Kalau ada border yang lebih cun, antum pulak rajin nak potong, print jela pastu buat macam kaedah yang sama nak potong design tadi, pastu tanggalkan.

Dah ada border tapi simple je la

Siap border bolehlah dibawa ke tampat yang sesuai untuk antum spray mengikut warna yang antum inginkan. Untuk yang ini ana spray tulisan dan bordernya sama je, senang. Kalau antum nak tulisan dan border warna lain2, kena la buat satu2. Nak spray tulisan, kena tutup border dulu. Spray la 2 @ 3 lapis. Kalau dah kering tulisan baru tutup tulisan untuk spray border pulak.

Dah spray. Jangan lupa alas dulu meja belakang tu. Mengamuk  tuan dia nanti...

Selesai spray, bila dah betul2 kering, bolehlah tanggalkan kertas nipis/kertas sticker yang tertinggal tadi. Bila dah tanggalkan semua kertas nipis tu, jadi la macam gambar kat bawah ni.

Dah siap, senang kan?

Demikianlah perkongsian ana buat kali ini. Memang simple je. Asalkan ada 'budget' nak beli barang2 dan sedikit masa2 terluang untuk potong dan spray, Insya Allah, semuanya boleh disiapkan. Moga bermanfaat.

Sekali lagi ana ambil kesempatan ni untuk ucapkan Selamat Menjalani Ibadah Puasa buat semua yang mengenali ana. Moga Ramadhan tahun ini menjadi Ramadhan terbaik buat kita. Bimbanglah kalau2 tahun hadapan kita tak punya kesempatan untuk sekali lagi bersua dengannya.

Wassalam.

2 comments:

  1. ustaz.. shukran atas perkongsian ilmu yg sangat3 berguna..
    -hamba Allah

    ReplyDelete
  2. afwan, sekadar secebis perkongsian ilmu daripada sebanyak2 ilmu Allah Yanag Maha Luas. bukan ke zakat ilmu itu, mengajarkannya?...

    ReplyDelete