Pray 4 Misr

Pray 4 Misr

SOLAT DI MANA?

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

SUCIKAN HATIMU

Al-Mumtaz Johan BNM Musim ke 4, 2010

Al-Mumtaz Naib Johan FNK 2009

Al-Mumtaz: Tempat Ke-3 Ihtifal KAFA Kebangsaan 2013

Wednesday, December 28, 2011

Makmal Komputer SKTMS 2012



Assalamualaikum...

Ke sekolah lewat petang tadi, hajatnya nak potong board untuk tempahan seorang rakan. Kelihatan Makmal Komputer masih terang. Sebuah kereta yang tak ana kenali diperkir di hadapan sekolah. Pantas ana tanyakan kepada Pengawal Keselamatan sekolah. "Ada orang pasang komputer", katanya.

Sememangnya sejak pertengahan cuti penggal kedua lalu, meja komputer lama sudah pun memenuhi koridor makmal. Bila ana intai ke dalam ketika itu, meja yang baru masih belum disusun dan kotak2 mengandungi monitor, mouse, head phone dll masih memenuhi meja.

Terus ana naik ke atas. Kelihatan 3 orang lelaki sibuk memasang alatan dan menyusun seterusnya membuat penyelenggaraan. Kelihatan juga, Juruteknik Komputer sekolah (Akmal) sibuk juga membantu sambil2 bertanya dan mempelajari sebanyak mungkin.

Sememangnya jumlah monitor lebih banyak dari yang lama. 40 buah berbanding 20 sebelum ini. Ana tercari2 PC untuk setiap monitor, takde... Ana tanyakan kepada Akmal. Katanya ini sistem terkini, 8 monitor (sebaris) untuk 1 PC. Pehhh... tak pernah ana tengok. Malahan untuk sebaris monitor tu hanya 1 plug diperlukan! Memang canggih, getus hati ana.


Sebagai guru yang pernah diberikan tanggungjawab menguruskan makmal, ana rasa amat bertuah. Lebih bertuah, guru baru yang akan ditugaskan mengurus makmal ini nanti. Manakan tidak, ketika ana dahulu segala2nya 'lama'. Kini, segalanya terbaru dan terkini hinggakan Akmal sendiri perlu mempelajari beberapa perkara berkenaan penyelenggaraan komputer2 tersebut.

Apapun, ana harapkan agar kemudahan ini akan dimanfaatkan oleh seluruh warga SKTMS samada murid2 mahupun guru2. Kecanggihan dan ke'update'an itu perlu digunakan semaksima mungkin terutamanya dalam mengoptimumkan penguasaan murid2 dalam P&P bagi tahun 2012 nanti.

Sekian buat kali ini. Ana sertakan beberapa keping gambar buat tatapan antum. Wassalam.


No comments:

Post a Comment