Pray 4 Misr

Pray 4 Misr

SOLAT DI MANA?

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

SUCIKAN HATIMU

Al-Mumtaz Johan BNM Musim ke 4, 2010

Al-Mumtaz Naib Johan FNK 2009

Al-Mumtaz: Tempat Ke-3 Ihtifal KAFA Kebangsaan 2013

Saturday, March 26, 2011

Al-Mumtaz3: Johan Nasyid MTQ Daerah Jempol 2011

Assalamualaikum...

Segala puji hanya bagi Allah, selawat dan salam buat Junjungan Mulia Nabi Muhammad serta mereka yang menuruti sunnah dan jejak perjuangan Baginda hingga hari Kiamat.

Sebenarnya ana nak dulukan entri berkenaan kursus yang telah ana ikuti hampir seminggu baru2 ini, malangnya tak berkesempatan. Nak masukkan gambar dalam FB pun mmg tak punya masa. Sekembalinya dari berkursus (Jumaat), Laporan Kewangan Tahunan PIBG perlu ana siapkan. Maklum la, kalau dah last minit macam ni macam2 la yang timbul. Berbeza kalau disediakan lebih awal, kerjanya lebih senang dan tenang. Sabtu pula MTQ Daerah. Sebagai Pengurus Al-Mumtaz, ana pula diberi tanggungjawab untuk menjadi Ketua Hakim untuk acara Tilawah Al-Quran (P), alamatnya memang tak dapat nak bersama2 dengan Al-Mumtaz3 la. Ana suarakan juga kepada Ketua Jemaah Hakim, katanya gaya Karnival seperti ini sememangnya memerlukan jumlah hakim yang sangat ramai. Mahu tak mahu terpaksa juga ana lepaskan Al-Mumtaz 3. Segan juga dengan Kak Naza. Dia melatih, dia juga menguruskan. Apapun, kemenangan Al-Mumtaz3 telah sedikit sebanyak mengubat kekesalan dihati semua pihak yang terlibat.

Semeamangnya ana akui, penglibatan ana dengan Al-Mumtaz3 untuk tahun ini agak kurang berbanding tahun2 sebelum ini hinggakan lagu tema yang biasanya ana buat bersama Kak Nazariah hanya disediakan oleh Kak Naza sendiri, lirik pula oleh Abg. Usop. "Lambek bona kau nak buek", kata Kak Naza. Ana hanya tersengih. Kak Naza mmg begitu, outspoken orangnya. Pada ana, tak jadi masalah. Dia pun bukan orang lain dengan ana, kira sedara jugak la. Tu yang tak berkira tu. Cuma minat yang sama menyatukan ana, Kak Naza dan Abg. Usop. Setakat ni, alhamdulillah antara kami masih 'setia' (hehehe...). Tak tahulah kalau mereka berdua dah pencen nanti, mungkin ana tukar bidang pulak kot.

Al-Mumtaz3 bermula agak awal pada tahun ini. Sejak tema Festival tahun ini dikenalpasti, usaha menghasilkan lagu telahpun dimulakan. Syukur ada Kak Naza, beliau yang banyak membantu. Abg. Usop pun tak kurang pentingnya. Dari memilih murid yang mempunyai kualiti suara, mencipta lagu, hinggalah membentuk harmoni yang baik, 'lopak' Abg. Usop la tu. Sedikit masalah yang timbul ialah apabila pasukan ini merupakan generasi baru. Tu sebabnya Kak Naza mintak ana namakan Al-Mumtaz 3 tahun ni. Sedar tak sedar Al-Mumtaz dah menjangkau 3 generasi. Biasalah, generasi baru sememangnya menuntut kegigihan, kesabaran dan keazaman yang tinggi. Kadang2 kesian tengok Kak Naza. Macam2 pendekatan, dimarah2 ada, dipeluk2 ada, sampai kadang2 menitiskan air mata pun ada. Begitulah kalau dah minat, tambahan pula ada sedikit pengalaman. Payah2 pun diharung juga.
SKTMS menghantar wakil ke MTQ Daerah hampir semua acara. Yang tak hantar cuma acara kompang selawat. Tahun ini rezeki SKTMS hanya pada Nasyid (juara) dan Hafazan (naib juara) sahaja. Diharapkan di tahun2 yang akan datang 2, pendekatan dan persediaan yang lebih rapi dan bersistem akan dapat diambil. Ana sendiri pada awalnya agak bimbang dengan prestasi Al-Mumtaz3. Mungkin telah biasa dengan kemanthopan Al-Mumtaz sebelum ini membuatkan ana berfikir begitu. Tapi bila dah menang, alhamdulillah. Takdir Allah menghendakkan kami teruskan perjuangan lagi tahun ini.

Di atas kemenangan Al-Mumtaz3, ana mewakili Al-Mumtaz3 sendiri ingin ucapkan jutaan terima kasih kepada Kak Naza dan Abg. Usop, seluruh warga SKTMS, ibu bapa Al-Mumtaz3, PPD, adik Najmi dan semua pihak yang membantu. Semoga usaha antum beroleh ganjaran pahala daripada Allah Taala.

Insya Allah, entri seterusnya akan ana sentuh berkenaan Kursus Penataran Standard Pantaksiran (SP) yang ana hadiri baru2 ini. Tunggu selesai Mesyuarat Agung PIBG dulu esok(Isnin). Lepas tu baru boleh cerita. Hingga bertemu lagi dalam entri2 akan datang. Ana masukkan beberapa keping gambar sepanjang MTQ Daerah Jempol baru2 ini untuk tatapan antum.

Wassalam.




No comments:

Post a Comment