Pray 4 Misr

Pray 4 Misr

SOLAT DI MANA?

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

SUCIKAN HATIMU

Al-Mumtaz Johan BNM Musim ke 4, 2010

Al-Mumtaz Naib Johan FNK 2009

Al-Mumtaz: Tempat Ke-3 Ihtifal KAFA Kebangsaan 2013

Tuesday, April 5, 2011

Mesyuarat Penataran Dokumen Standard Prestasi (DSP) KSSR Tahun 1


Assalamualaikum...

Moga antum berbahagia sentiasa di bawah naungan kasih sayang Allah.

Baru kini ana berkesempatan menulis berkenaan Mesyuarat Penataran yang ana hadiri 2 minggu lepas. Selama 4 hari semua peserta mewakili daerah masing2 diberi pendedahan tentang pelaksanaan DSP yang akan dilaksanakan insya Allah pada tahun ini. Penyediaan aplikasi online dan instrumen juga dah sampai ke peringkat akhir. Beberapa buah negeri terlibat dalam mesyuarat kali ini yang datang dari NS, Selangor dan Perak. Alhamdulillah, berkesempatan juga berkenalan dengan guru2 j-QAF hebat dari negeri2 lain. Ana fikir mesyuarat tersebut hanya melibatkan guru B. Arab dan Pendidikan Islam tapi rupa2nya guru2 yang mengajar subjek lain pun ada.

Taklimat pertama jam 8.30 malam, semua peserta diberi penerangan umum berkenaan DSP. Yang lain2 akan diperincikan dalam bengkel nanti. Selesai taklimat, ana temankan Ustaz Nazri ke PICC. Semangat betul dia nak pergi tengok anak didik dia (Zaid Najmuddin), peserta akhir Program Realiti Adik-Adikku. Mujur dia arif dengan selok belok jalan di sana, ana duduk dan temankan je. Kalau harapkan ana, memang tak sampai la. Tak sampai setengah jam, kami tiba di PICC. Kami tiba ketika persembahan selingan sebelum pengumuman pemenang. Sempat juga tengok persembahan Dato' Hjh. Siti Nurhaliza. Keputusan diumumkan, adik Zaid dapat tempat ketiga.


Bercerita secara ringkas tentang pengalaman dan dapatan sepanjang ana berada di sana, semua peserta didedahkan tentang:
1. Standard Prestasi (SP)
2. Bagaimana SP dibina
3. Bagaimana menggunakan SP
4. Bila menggunakan SP

Maklumat terperinci tentang pelaksanaan SP ini akan diberikan oleh JU yang telah menghadiri mesyuarat ini mengikut daerah masing2. Kalau nak ceritakan di sini memang la tak sempat. Jangan bimbang, manual pelaksanaannya akan dibekalkan sekali kepada semua wakil guru tahun 1 sewaktu kursus di peringkat daerah nanti. Keseluruhannya, ana rasa aplikasi ini akan sedikit sebanyak membantu guru2 tahun 1. Hanya timbul beberapa isu dan masalah dalam beberapa perkara:
1. Pertindihan kerja antara e-LAPORAN dan SP
2. Pelaksanaan bagi sekolah yang tiada jaringan internet

Diharapkan agar perkara2 ini dapat dibincangkan terlebih dahulu supaya tak menjadi isu berpanjangan. Yang jadi mangsa nanti, guru. Bila pemantauan dilakukan, guru juga dipersalahkan. Begitupun, mahu tak mahu sebelum setiap arahan pelaksanaan dikuatkuasakan pihak berwajib 'wajib' menyediakan kemudahannya terlebih dahulu. Janganlah sampai surat arahan dah keluar tapi kemudahan untuk melaksanakannya masih belum lengkap.

Selain pengisian mesyuarat, ana dapat berjumpa (kali pertama) dengan Ustaz Nazri. Rakan blogger yang telah lama ana kenali. Selama ini hanya berhubung melalui blog, akhirnya dapat juga bersua muka. Setelah berpakat, kami check inn sama2. Dapat duduk sebilik.

Setakat ini sahaja catatan ana kali ini. Memang agak sibuk dengan Al-Mumtaz sekarang ni. Pertandingan Peringkat Negeri dah dekat, macam2 nak di uruskan. Harap2 ada la rezeki Al-Mumtaz tahun ni. Piala Pusingan dah hantar ke JPN. Masihkah Al-Mumtaz punya rezeki menjulang piala tersebut sekali lagi. Sama2 kita tunggu...

Wassalam.

No comments:

Post a Comment