Pray 4 Misr

Pray 4 Misr

SOLAT DI MANA?

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

SUCIKAN HATIMU

Al-Mumtaz Johan BNM Musim ke 4, 2010

Al-Mumtaz Naib Johan FNK 2009

Al-Mumtaz: Tempat Ke-3 Ihtifal KAFA Kebangsaan 2013

Saturday, April 9, 2011

MTAQ [Festival Nasyid] Peringkat NS: Satu Penilaian



Assalamualaikum...

Segala puji hanya selayaknya bagi Allah Taala, Tuhan pentadbir sekalian alam. Selawat dan salam buat Junjungan Mulia, Nabi Muhammad s.a.w., ahli keluarga Baginda, sahabat2 seterusnya para penerus perjuangan Baginda hingga hari Kiamat.

Alhamdulillah, MTAQ Sekolah2 KPM Peringkat NS 2011 telahpun berlangsung pada 09.04.2011 (Sabtu) di SM Sains (SMS) Rembau. Seperti yang telah ana maklumkan di FB ana, tahun ini Al-Mumtaz mendapat tempat Naib Johan. Begitupun, setelah berbincang dengan jurulatih (Kak Naza & Abg. Usop) kami sepakat membuat kesimpulan bahawa tiada sesalan, terkilan mahupun sedih di atas keputusan tersebut. Tambahan pula, Al-Mumtaz III baru dipilih, dilatih dan diberi pendedahan pada tahun ini. Segalanya dimulakan pada bulan 3 setelah tema tahun ini dimaklumkan. Jadi bagi kami, bagi sebuah pasukan yang baru dibentuk, mendapat tempat Naib Johan adalah satu pencapaian yang amat baik. Ini kerana, selaku pengurus dan jurulatih, kami telahpun melalui saat2 kegagalan mahupun saat2 kemenangan sejak mula bekerjasama daripada tahun 2007 hingga sekarang. Sungguhpun ada nada2 kecewa dari ahli Al-Mumtaz sendiri, ana tetap dengan ungkapan yang biasa ana sebut setiap kali lepas solat atau pada bila2 masa bersama Al-Mumtaz I, II mahupun III. "Kemenangan dan kekalahan adalah ujian Allah. Allah beri menang untuk uji sebanyak mana kita bersyukur. Allah beri kalah untuk uji sebanyak mana kita bersabar". Alhamdulillah, Al-Mumtaz III menerima dengan baik hakikat itu.

Secara keseluruhannya, persembahan Al-Mumtaz tidak jauh berbeza daripada kehendak jurulatih. Hanya dapat diperhatikan, tempo lagu pertama yang dibawakan terlalu perlahan daripada yang sepatutnya. Ditambah dengan key permulaan yang agak tinggi membuatkan suara mereka seakan2 tersepit bila berada pada nada yang tinggi walaupun tidak pecah/rosak/serak. Bagi lagu kedua pula, segalanya berjalan lancar dan dibawakan dengan baik oleh Al-Mumtaz. Pastinya kekuatan persembahan mereka pada lagu yang kedua ini. Setelah berbincang secara tak rasmi, barisan jurulatih dan pengurusan telah mengenalpasti beberapa penambahbaikan yang perlu dilakukan untuk persediaan bagi tahun2 yang akan datang. MTAQ 2012, Al-Mumtaz pasti akan datang lagi...

Bercerita tentang MTAQ Peringkat NS yang berlangsung semalam, ana secara peribadi ingin lahirkan komen (pandangan peribadi) tentang beberapa perkara. Moga dapat dijadikan iktibar bersama:

1. Waktu Pendaftaran

Sepertimana yang tercatat dalam surat daripada pihak penganjur (kepala surat JPNS), semua pasukan perlu mendaftar pada jam 7.00 hingg 8.00 pagi. Pasukan yang lewat akan dipotong 5 markah. Pada ana pendekatan ini agak kelakar untuk difikirkan. Sepanjang penglibatan ana, tak pernah ana dapati syarat2 sebegini. Pihak pengurusan sepatutnya mengambil kira masalah yang dihadapi oleh peserta2 yang datang dari jauh. Memang penginapan disediakan tapi bukan senang nak uruskan satu pasukan. Pelbagai perkara perlu difikirkan, masing2 juga punya kekangan keluarga untuk bermalam di sana. Apalah salahnya kaunter pendaftaran dibuka hingga jam 9.00 pagi. Tak nampak cacat pun, lebih menampakkan ke'fleksibel'an dan understanding. Paling ana rasa macam tak percaya, ketika berada di vanue pertandingan, seorang petugas murid ditugaskan untuk berjumpa dengan semua pengurus pasukan untuk merekodkan masa sesebuah pasukan itu tiba untuk pendaftaran. Geram je ana nak suruh dia tulis pasukan kami sampai pukul 5 pagi!...

2. PA System Festival Nasyid

Seharusnya PA System di Peringkat Negeri adalah yang terbaik. Ana pasti kebanyakan guru pengiring juga bersetuju dengan ana. Beberapa kelemahan yang dapat diperhatikan antaranya berdesing sewaktu persembahan dan mic tak berbunyi ataupun sekejap berbunyi sekejap tidak. Paling menarik, pada satu ketika petugas masuk ke dalam persembahan untuk menukar mic. Macam gimik la pulak...

3. Peserta2 terlalu lapar!

Bayangkan, peserta yang rata2nya baru Tahun 4-6, bangun seawal 5.30 pagi, tak sempat bersarapan, bersiap dan ke sekolah untuk bertolak ke SMS Rembau jam 6.30 pagi, dengan bekalan makanan hanya sebuku roti dan air mineral (kalau singgah untuk sarapan, dah tentu lewat sampai untuk pendaftaran). Tiba di vanue, tiada makanan disediakan sehinggalah pertandingan berakhir. Hingga semua peserta masuk ke Dewan Utama pada jam 11.45 pagi, masing2 mengadu lapar, ditambah dengan keadaan panas dan dewan yang kalut untuk menyusun peserta oleh petugas murid. Mujur penganjur bekalkan sebungkus kuih bahulu untuk setiap murid. Habis dimakan kerana terlalu lapar. Itupun masih tak mencukupi. Mereka hanya makan pada jam 2.00 petang. Kesian...

4. Perasmi

Pihak penganjur menjemput Undang Rembau untuk merasmikan Majlis. Tiada salahnya menjemput siapa2pun, cumanya ana dah lama kurang bersetuju dengan pendekatan panggilan hormat sesama manusia yang Allah hanya bezakan dengan tahap ketaqwaan masing. Panggilan seperti hamba datuk (saya) dan mencemar kaus (mengotorkan kasut) pada ana agak keterlaluan. Sesungguhnya, pendekatan tersebut amat tidak Islamik. Maaf jika perkataan ana menyinggung mana2 pihak. Harap dapat difikirkan bersama.

5. Ucapan terlalu lama

Dengan keadaan murid yang mengadu lapar menunggu perasmi, mereka perlu pula menunggu ucapan yang pada ana agak panjang. Seharusnya penganjur menyedari/sensitif dengan keadaan murid2. Pendekkan saja ucapan agar majlis cepat berakhir dan murid2 dapat mengisi perut mereka.

6. Menang tapi panas

Sebaiknya penganjur menyediakan khemah di tepi dewan agar pemenang yang disusun tak bersesak di susur gajah untuk elakkan kepanasan matahari. Kebetulan, panas betul hari tu. Bayangkan, pemenang daripada 20 acara termasuk acara berkumpulan seperti nasyid, marhaban dan kompang selawat untuk kategori SR dan SM yang mendapat tempat Johan hingga ketiga perlu bersusun di luar dewan. Lapar lagi! Masing2 dah minta air kerana terlalu haus. Mujur tiada yang pitam ataupun pengsan.

7. Orang luar: Apa cerita?

Dewan Utama memang besar. PA System dah power. Sayangnya, hanya untuk orang di dalam dewan sahaja. Memang dewan dah penuh. Mengapa tiada speaker di luar? Orang di luar langsung tak tahu apa2. Masing2 terpinga2, apa yang berlaku di dalam? Sekarang acara apa? Maklumat hanya sampai dari mulut pengintai2 di birai pintu.

Perlu juga ana sebutkan, segala yang ana tuliskan di atas bukanlah untuk tujuan memalukan mahupun menyinggung hati mana2 pihak. Sekadar untuk penambahbaikan di tahun2 yang akan datang. Adat menganjurkan majlis besar, mesti ada yang terlepas pandang. Moralnya, jika kita mahukan yang terbaik, berilah yang terbaik. Seperti juga perjuangan Al-Mumtaz, yang salah perlu diperbetulkan, yang kurang perlu ditambahbaikkan agar beroleh keputusan mahupun natijah terbaik.

Bukan pula coretan di atas bermaksud segala2nya buruk dalam MTAQ kali ini. Sama sekali tidak. Pastinya banyak kelebihan, kebaikan dan inisiatif terbaik yang diambil oleh penganjur untuk memastikan majlis tersebut berjalan lancar dan teratur. Mungkin perlukan penulisan yang lebih panjang dari ini. Memang bukan mudah mahu menganjurkan Majlis Peringkat Negeri sebesar ini dan penglibatan murid seramai ini. Tahniah juga dari ana.

Sekian buat kali ini, ana sekali lagi mohon maaf atas penulisan ana. Ambillah secara positif untuk kebaikan bersama. Terima kasih kepada semua pihak yang terlibat. Moga Allah tentukan balasan baik setimpal dengan usaha antum semua. Kunjungi juga blog SM Sains Rembau di sini untuk info berkenaan sekolah tersebut. Hanya sekeping gambar yang sempat diambil. Itupun masa dah habis majlis. Masa persembahan, tak teringat langsung. Harap mencukupi. Wallahu a'lam.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment