Pray 4 Misr

Pray 4 Misr

SOLAT DI MANA?

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

SUCIKAN HATIMU

Al-Mumtaz Johan BNM Musim ke 4, 2010

Al-Mumtaz Naib Johan FNK 2009

Al-Mumtaz: Tempat Ke-3 Ihtifal KAFA Kebangsaan 2013

Thursday, April 28, 2011

Mesy. Pemurnian DS BA Tahun 4 KSSR



Assalamualaikum sahabat2 semua...

Ana kini berada di rumah. Jumaat malam Sabtu dah balik ke kampung, Sabtu pula hadiri Majlis Perkahwinan adik beradik j-QAF SKTMS di Kg. Lakai (Selamat Pengantin Baru Faizah, tinggal 2 orang lagi yang belum lepas). Petangnya balik semula ke Bahau kerana jiran depan rumah buat bacaan Yasiin, tahlil arwah dan Doa Selamat malam tadi. Hari ini hanya habiskan masa di rumah mengemas dan membersihkan halaman. Sebentar lagi hajatnya mahu ke sekolah buat apa yang patut. Esok rancangannya mahu berkelah dengan anak2. Sejak ke Jeram Tengkek minggu lepas, 2 puteri ana tak lepas dari bertanyakan bila lagi mahu ke sana.

Mendekati hujung sesi penggal pertama persekolahan, pastinya hambatan menyediakan soalan Pertengahan Tahun menjadi rutin. Bagi ana kerjanya double (sekali dengan Kelas Agama Petang), baik dari segi penyediaan mahupun menanda kertas nanti. Minggu ini rasanya baru nak mula buat soalan. Ditambah juga dengan tugasan JU Standard Pentaksiran, tarikh untuk Taklimat Penataran kepada guru2 j-QAF BA tahun 1 juga semakin dekat. Alhamdulillah, beberapa usaha telah ana buat terutamanya dalam bab pendokumentasian sedikit sebanyak akan memudahkan kerja ana. Tinggal nak study semula untuk beri penerangan nanti. Sign board juga masih ada yang belum ana pasang terutamanya yang besar. Entah bilalah nak pasang agaknya...

Berkenaan tajuk entri ana kali ini, Mesyuarat tersebut telah diadakan di Corus Paradise Hotel & Resort, Port Dickson dari 26-28.04.2011 (Selasa-Khamis). Ana masih lagi dalam kumpulan yang sama seperti di Concorde Inn Hotel tempohari, menyediakan bahan kursus untuk tajuk Seni Bahasa, bezanya hanyalah ahli kumpulan. Kali ini ana digandingkan dengan Ustaz Ali Husni (Kedah) dan Ustazah Ibtisam (Johor) serta seorang Ustaz dari Selangor. Mereka adalah jurulatih Kalam Jamaie sekolah masing2 dan pernah menjuarai pertandingan tersebut dalam Mahrajan j-QAF di negeri masing2. Selain memurnikan lagi slaid Power Point yang telah sedia disiapkan oleh Ustazah Faizah dan Ustazah Hanan semasa di Concorde Inn sebelum ini, kami juga ditugaskan untuk menyediakan satu teks Kalam Jamaie untuk praktikal JU2 Negeri yang bakal diberi pendedahan dalam Kursus Pendedahan nanti.

Selain itu, antara input atau maklumat lain yang boleh ana kongsikan di sini ialah:

1. Soalan Pertengahan Tahun, BA Tahun 4
Untuk makluman semua, soalan pertengahan tahun telahpun disiapkan dan dimurnikan dalam mesyuarat kali ini. Soalan tersebut akan di'upload' ke laman web BPK dalam masa terdekat. Turut disediakan juga soalan baru untuk tahun 5 dan 6.

2. Fokus 2011, Kalam Jamaie
Sebagaimana yang kita sedia maklum, terdapat 8 unsur Seni Bahasa dalam KSSR BA. Untuk Tahun 2, hanya 4 unsur yang digunakan dalam Buku Teks. Walaubagaimanapun, untuk Kursus Perluasan nanti penekanan khusus akan diberikan kepada unsur Kalam Jamaie. Ini kerana ramai antara guru j-QAF yang masih belum mampu menguasai seni ini. Jika pun mereka menguasai, masih tidak menepati ciri2 persembahan Kalam Jamaie yang baik.

3. Tarikh Kursus Perluasan
Insya Allah, jika tiada apa2 halangan dan perubahan, Kursus Perluasan kepada JU2 BA Negeri2 bagi zon Selatan & Tengah (termasuk NS) akan diadakan pada 13-17.06.2011 (6H5M). Tempat masih belum diputuskan. Lama bukan? Ini kerana selama tempoh tersebut beberapa pihak terlibat dalam memberikan pendedahan. Ini termasuklah Lembaga Peperiksaan, BPK, IPG, BPG, Jemaah Nazir, BBT dan BTP. Taklimat akan menyentuh tentang KSSR Tahun 2, pelaksanaan hinggalah kepada pentaksiran. JU2 Negeri diharap bersedia...

Ana sendiri masih terasa kerdil apabila menyertai mesyuarat bersama insan2 hebat sepanjang berada di sana. Kepakaran dalam bidang masing2 begitu terserlah. Bagi ana, ana hanya membantu setakat yang termampu. Walau apapun, sememangnya berada bersama2 mereka memberikan suntikan baru kepada ana agar berusaha menjadi guru yang lebih baik.

Setakat ini sahaja buat kali ini. Dah berselang 3 hari pun sejak ana balik dari sana. Moga perkongsian kali ini memberi manfaat buat kita bersama.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment