Pray 4 Misr

Pray 4 Misr

SOLAT DI MANA?

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

SUCIKAN HATIMU

Al-Mumtaz Johan BNM Musim ke 4, 2010

Al-Mumtaz Naib Johan FNK 2009

Al-Mumtaz: Tempat Ke-3 Ihtifal KAFA Kebangsaan 2013

Saturday, November 21, 2009

HAK SKTMS 09 & Majlis Perpisahan GB

Assalamualaikum...

Bermulanya cuti sekolah tak menjarakkan diri ana dari sekolah. Entah la, sekolah bagaikan rumah kedua buat ana. Kalau ana tak di rumah, mesti ana melekap di sekolah. Lagipun rumah dan sekolah tak jauh sangat, kalau naik motor 5 minit je, kalau jogging macam pagi tadi dekat2 20 minit jugak. Kira oklah tu, musim sekolah tak sempat langsung nak exercise. Masa cuti ni harap2 dapat la ana maintain berjoging. Boleh jugak kurangkan ketebalan lemak diperut ana ni.

I.

Hari Anugerah Kecemerlangan SKTMS bagi tahun ini tidak dapat ana hadiri berikutan penglibatan ana di Projek Kem Bina Juara di Tampin baru2 ini. Apapun, ana dapatkan juga gambar2 daripada Cikgu Roziman, beliau ditugaskan sebagai jurufoto untuk majlis pada hari tersebut. Majlis diadakan pada 18.11.2009 (Rabu) dan bermula pada jam 9.00. Perasmian pula dilakukan oleh wakil PPD Jempol/Jelebu. Majlis turut diserikan dengan persembahan tarian, nasyid dan Dikir Barat.

Tn. Hj. Sabere menyampaikan cenderahati kepada wakil Tuan PPD

Antara penjaga yang berkesempatan hadir

Persembahan dari pasukan Dikir Barat SKTMS

II.

Hari Jumaat baru2 ini, perhimpunan tidak seperti biasa. Biasanya perhimpunan hari Jumaat akan berlangsung dengan nyanyian Asma al Husna, ucapan guru bertugas seterusnya murid2 masuk ke kelas untuk mengikuti P&P. Walaubagaimanapun, berlainan dengan Jumaat terakhir sesi persekolahan pada tahun ini. Perhimpunan kali ini agak suram. Ini berikutan hari tersebut merupakan hari terakhir warga SKTMS bersama2 dengan Guru Besar Cemerlang, Tn. Hj. Mohmad Sabere b. Zakaria. Beliau akan berpindah ke SK Bandar Baru Serting. Dengan hanya berbaki perkhidmatan selama 3 tahun, beliau sebenarnya berharap untuk mengakhiri perkhidmatannya di sini. Begitupun, arahan pihak atasan bukan mudah untuk dielak. Itupun, sebelum ini 2 kali beliau diarahkan untuk bertukar tetapi rayuannya untuk kekal di sini diterima pihak atasan. Kali ini, hanya rayuan untuk melanjutkan perkhidmatannya di sini sehingga akhir penggal diterima. Beliau tetap diarahkan untuk bertukar.

Khidmat beliau di SK Tunku Muda Serting ini bermula sejak sekolah ini mula2 dibuka. Dengan tahun pertama terpaksa menumpang di bangunan SK Jempol (ketika itu sekolah ini dikenali dengan nama SK Bahau), tahun kedua barulah dipindahkan ke bangunan baru dengan nama SK Tunku Muda Serting. Bayangkan kenangan yang dilakar oleh beliau, membangunkan sekolah daripada tiada apa2 sehinggalah sekarang mampu menempa nama di peringkat tertinggi, daripada kosong tiada apa2 hinggalah kepada keadaan seperti ini, pastinya bukan mudah untuk beliau berpindah ke tempat lain. Walaubagaimanapun, sifat keterbukaan yang beliau tunjukkan mengatasi segala2nya.

Bagi ana, beliau merupakan majikan pertama. Alhamdulillah, Allah temukan ana dengan seorang majikan yang sangat memahami situasi guru2 di bawah seliaannya. Mudah berunding dan berbincang dengannya, seorang yang sangat positif dengan setiap perkara yang berlaku. Bagi beliau, tiada masalah yang tidak boleh diselesaikan dan perlu diselesaikan dengan bijak. Andai kata guru2 tidak tahu mengenai sesuatu perkara, beliau adalah orang yang paling sesuai untuk diajukan pertanyaan. Setakat perkenalan ana dengan beliau, jarang baliau mengatakan tidak tahu dalam apa juga persoalan, isu, topik mahupun kontroversi. Semuanya dijawab dengan satu jalan penyelesaian. Tidak hairanlah beliau amat dihormati oleh seluruh warga sekolah. Ana secara peribadi berbangga diberi kesempatan untuk berkhidmat di bawah beliau.

Perhimpunan pada pagi itu dimulakan dengan nyanyian lagu Negaraku, lagu Kebesaran NS dan lagu sekolah. Selepas aluan pengerusi, perhimpunan diteruskan dengan penyampaiann saguhati kepada murid2 yang mendapat keputusan 5A dalam UPSR yang diumumkan baru2 ini. Seramai 18 orang (kurang seorang berbanding tahun lepas) murid berjaya mendapat 5A pada tahun ini. Bertambah kegembiraan murid2 yang berjaya apabila ibu bapa mereka juga dijemput untuk bersama2 mengiringi anak2 mereka menerima saguhati tersebut. Kemudian murid2 cemerlang dibawa ke dewan terbuka untuk sesi bergambar beramai2. Pada jam 10.30 pagi, guru2 dan AJK PIBG dijamu dengan jamuan makan. Sekali lagi GB diberi peluang berucap. Selesai ucapan, sesi penyampaian hadiah kepada beliau dilakukan seterusnya diikuti dengan sesi memotong kek sebagai tanda perpisahan. Untuk ahkirnya, GB dan isteri diarak dengan Hilux dari kantin ke pintu pagar sekolah dengan iringan paluan kompang serta lambaian murid2 dan guru2 sebagai simbol berakhirnya perkhidmatan beliau di SKTMS.

Buat Tn. Hj. Mohmad Sabere, ana ucapkan Selamat Maju Jaya, semoga selesa di tempat baru. Terima kasih atas tunjuk ajar, teguran dan sokongan yang diberikan, segalanya akan ana jadikan bekalan buat ana melayari dunia perguruan yang mencabar ini. Ana ambil kesempatan ini untuk memohon maaf di atas segala salah silap selama ana berkhidmat di SKTMS di bawah kelolaan beliau. Jasa bakti beliau akan ana kenang sepanjang hayat ana. Nasyid dari Brothers berjudul Teman Sejati ini ana tujukan buat beliau. Terima kasih cikgu! Terima kasih atas segalanya...

Wassalam.


Tn. Hj. Sabere, teman, ayah, sahabat, rakan dan majikan terbaik

Memotong kek bersama isteri tercinta tanda berakhirnya perkhidmatan beliau di SKTMS

Perjalanan terakhir seorang Guru Besar Cemerlang di SKTMS

1 comment: