Pray 4 Misr

Pray 4 Misr

SOLAT DI MANA?

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

SUCIKAN HATIMU

Al-Mumtaz Johan BNM Musim ke 4, 2010

Al-Mumtaz Naib Johan FNK 2009

Al-Mumtaz: Tempat Ke-3 Ihtifal KAFA Kebangsaan 2013

Wednesday, November 4, 2009

Pulun... Jangan Tak Pulun



Assalamualaikum semua...

Hampir sebulan ana tak menulis. Bukan kerana tawar hati untuk berblog, cuma desakan tugasan akhir tahun menjadikan ana semakin sibuk (orang lain pun macam tu jugak... kan?). Dah berbagai2 perkara yang berlaku. Sampai dah naik lupa pun. Apapun, ana rasa perlu juga ana luangkan sedikit masa untuk rakan2 blogger yang lain. Macam biasa, ana akan masukkan beberapa peristiwa sekaligus dalam enrti kali ini.

Terlebih dahulu ana ucapkan Selamat Hari Lahir buat puteri sulung ana, Hanisah Aqilah. Dah 3 tahun umurnya. Walaupun kadangkala kenakalannya membuatkan ana dan zaujah agak 'hot', namun melihatkan keletahnya memadamkan semua itu. Untuk along, walid doakan along jadi anak yang baik dan solehah, dapat berbakti kepada umi & walid, agama, bangsa dan negara satu hari nanti.

I

PTK. Ana sendiri tak tahu yang keputusan PTK dah keluar 27.10 yang lalu. Ana hanya dapat tahu bila baca news feed yang dimasukkan oleh saudara Mior Syazril melalui Facebook awal pagi itu. Terus ana dapatkan keputusan melalui online. Alhamdulillah, lepas jugak akhirnya. Sudah tentunya kesyukuran setinggi2nya kepada Allah Rabbul 'alamin. Tahun ni rezeki ana, insya allah tahun depan rezeki antum pula.

II

24.10.2009. Ana bersama keluarga mertua ana ke Terengganu untuk menghantar ibu mertua ana menunaikan fardhu Haji. Seronok betul bila tengok ada dari kalangan yang pergi tu sebaya ana saja umurnya. Alangkah bagusnya kalau dapat pergi masa badan masih kuat, masih bertenaga. Dapat laksanakan rukun Haji dengan sebaik mungkin. Semoga ibu mertua ana dikurniakan haji yang mabrur, diberikan kesihatan sepanjang berada di sana dan selamat hingga menjejakkan kaki semula ke tanah air. Sempat juga ana melihat kesan runtuhan Stadium Sultan Mizan di Kompleks Sukan Gong Badak. Kelihatannya macam belum ada apa2 usaha diambil untuk membaik pulih stadium tu. Ditakdirkan juga ana berjumpa dengan sahabat ana, Nik Shahril Irwan. Beliau seorang hakim Mahkamah Syariah di Terengganu. Buat Nik, terima kasih belanja makan malam tu...

III

j-QAF di SM. Mungkin ada antara sahabat2 yang dah tahu berkenaan pelaksanaan j-QAF di Sekolah Menengah yang bakal dilaksanakan apabila graduan sulung j-QAF melanjutkan pelajaran ke Sekolah Menengah 2010 nanti. Yang pasti, pelaksanaannya masih belum diumumkan oleh KPM lagi. Apapun, bersumberkan blog beberapa orang sahabat blog yang terlibat dalam pelaksanaan j-QAF di SM nanti, ana dah dapat bayang2nya. Bercerita tentang perkara ini, beberapa isu telah timbul di kalangan orang ramai khasnya guru2 j-QAF sendiri. Antaranya, adakah guru j-QAF SR akan diserap ke SM untuk mengajar? Bagaimana pula dengan kurikulum j-QAF di SM. Adalah sama dengan SR yang menekankan Jawi, Quran, BA dan Fardhu Ain? Menurut maklumat, tiada guru j-QAF SR akan diserap ke SM. Guru PI SM yang akan meneruskan tugas tersebut. Dari sudut kurikulum pula, P&P di SM akan lebih memberi penekanan kepada aspek aqidah selain P&P sedia ada. Malangnya, pelajaran BA tidak akan disambung ke SM melainkan murid SR itu melanjutkan pelajarannya ke SMA. Di SM biasa, mereka tidak lagi belajar BA. Ini kerana waktu P&P sedia ada di SM tidak mengizinkan BA ditambah lagi dalam jadual waktu harian.

IV

Kerja. Guru mana yang tak sibuk hujung2 tahun sebegini. Bagi ana, selain tugas hakiki merangkumi e-LAPORAN, UPKK, Bahasa Arab Akhir Tahun dan lain2, tugasan sampingan seperti urusan kewangan PIBG, Perkhemahan Tahunan, Hari Anugerah dan lain2 perlu juga ana selesaikan setakat yang ana mampu. Mujur juga Sukan Tahunan baru saja berakhir minggu lepas. Walaupun timbul beberapa isu, ia hanya melibatkan perkara teknikal dan sedikit isu perasaan. Maklum la, kadang2 murid yang bersukan tu takde ape2 pun, cikgu pulak yang bawa jadi panjang. Bila dah panjang, makin sedap la bercerita. Bila bercerita, masing2 ada 'special effect', 'perencah' dan pengalaman masing2 untuk menyedapkannya. Hasilnya, masing2 dapat dosa kering. Moga Allah beri keampunan buat mereka. Yang penting, kita sekeluarga perlu bersatu. Biasalah kalau sekali sekala berselisih faham. Bila berlaku sesuatu, perlu ada satu pihak yang mohon maaf terlebih dahulu, terutamanya pihak yang memulakan isu tersebut. Lagi cepat minta maaf, lagi cepat selesai, lebih mulia dipandangan Allah. Ingat, semakin sedap bercerita dan mengulas, dosa pun makin bertambah. Sekian dimaklumkan.

V

Majlis Refleksi j-QAF dan Penghargaan buat JU dan Guru Pembimbing j-QAF. Jumaat lepas, ana bersama sahabat ana Us, Ismail dan Ust Roditar (guru pembimbing) berkongsi kereta ke Kolej Matrikulasi Kuala Pilah bagi menghadiri majlis tersebut. Majlis yang bermula pada jam 3.00 petang itu dirasmikan oleh Us. Hj. Zohaidi b. Abd. Wahab dari Unit Pengurusan Pendidikan Islam, JPNS. Turut hadir Pen. Pengarah j-QAF, JPNS, Us. Suhaimi b. Mohd. Isa. Dalam ucapannya, Us. Suhaimi menegaskan peripentingnya guru pembimbing dan guru j-QAF bersatu dan bersama2 berusaha ke arah memperkasakan Pendidikan Islam di sekolah. Hanya dengan kesatuan dan ukhuwah yang mantap akan menghasilkan satu gerak kerja yang tersusun dan rapi dalam mencapai matlamat.

Sekian buat kali ini. Entah bila pula ana nak menulis lepas ni. Harap2 ada kesempatan untuk menulis. Wassalam.

No comments:

Post a Comment