Pray 4 Misr

Pray 4 Misr

SOLAT DI MANA?

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

SUCIKAN HATIMU

Al-Mumtaz Johan BNM Musim ke 4, 2010

Al-Mumtaz Naib Johan FNK 2009

Al-Mumtaz: Tempat Ke-3 Ihtifal KAFA Kebangsaan 2013

Thursday, March 12, 2009

Galeri Warisan SKTMS

اللهم صلى علي سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم

Selawat dan salam hanya selayaknya buat Nabi tercinta. Baginda Muhammad Nabi terakhir, Rasul paling agung. Cinta padanya berikan syafaat berharga buat melalui akhirat yang tak terbayangkan payahnya.

Assalamualaikum dan salam maulidurrasul...

Entri kali ini berkenaan Galeri Warisan sekolah ana. Galeri ini telah mula dibina pada bulan Julai tahun lepas. Binaan asas dilakukan oleh kontraktor yang diupah. Dari segi persiapan asas, seorang guru kreatif sekolah ana (Nazaruddin namanya) bertungkus lumus menyiapkannya. Dari segi 'content' pula, semua guru dibahagikan kepada kumpulan tertentu mengikut bidang yang ingin ditampilkan.

Antaranya ialah senjata tradisional, adat istiadat, sejarah setempat, muzik, pengangkutan, pertukangan, fabrikasi, tokoh dan lain-lain. Beberapa barangan lama yang dibeli daripada individu tertentu serta replika seperti rumah tradisional dan kapal juga direka oleh cikgu Nazaruddin yang ana ceritakan di atas tadi.

Dengan terbinanya galeri ini, diharapkan generasi sekarang dan akan datang akan dapat sedikit sebanyak mengenang dan mempelajari tentang perkara2 yang seharusnya mereka ketahui meskipun tidak termasuk dalam sukatan pelajarang mereka. Disamping itu, diharapkan agar ia dapat memberikan informasi dan pengetahuan tambahan buat bekalan mereka di masa hadapan. Apa yang penting, mengenal jatidiri dan budaya tanpa lupa menyuburkan keimanan kepada Allah di setiap masa.

Bersama2 entri ini ana selitkan beberapa keping gambar buat tatapan pengunjung sekalian. Wassalam.

p/s: pada asalnya ana nak masukkan entri ni awal cuti dulu tapi tak sempat. cadangnya nak kemaskini di kampung (kelantan) tapi tak sempat jugak sebab cc kat sana tengah 'jem' (student ramai nak guna untuk mohon IPT. ada jugak beberapa perkara yang ana lalui di kampung ingin ana ceritakan. insya allah, semuanya akan menyusul dalam entri yang akan datang. selamat menghabiskan cuti buat guru2 seluruh malaysia.





No comments:

Post a Comment