Pray 4 Misr

Pray 4 Misr

SOLAT DI MANA?

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

SUCIKAN HATIMU

Al-Mumtaz Johan BNM Musim ke 4, 2010

Al-Mumtaz Naib Johan FNK 2009

Al-Mumtaz: Tempat Ke-3 Ihtifal KAFA Kebangsaan 2013

Monday, August 31, 2009

Kemerdekaan: Sejauh mana?

Assalamualaikum...

Beberapa hari selepas kemerdekaan hanya ana lalui dengan lebih menumpukan kepada penghayatan Ramadhan. Bukan kerana hilang jatidiri, jauh sekali dek tidak cintakan tanah air bertuah ini. Pada ana, kemerdekaan perlu dilihat dari skop dan ruang lingkup yang lebih luas. Apatah lagi jika kita bandingkan kemerdekaan negara dengan kemerdekaan minda dan kemerdekaan aqidah, pasti neraca pertimbangannya berbeza.

Apapun pada ana, kemerdekaan sebenar sebagai seorang Muslim dan Mukmin ialah kemerdekaan aqidah dan minda berbanding kemerdekaan negara yang hanya dari segi zahirnya kita lihat. Hakikatnya, sejauh mana kecintaan masing2 kepada negara hanya diri mereka sendiri dan Allah saja yang tahu. Apakah kemerdekaan hanya kita sambut dengan mengibarkan bendera? Menghadiri sambutan? Menonton sambutan di tv? Memang tidak ana nafikan ianya sebahagian daripada cara kita menunjukkan semangat sayangkan negara. Apapun, terpulang kepada jatidiri masing2 untuk meraikan kemerdekaan mengikut cara masing2.

Bercakap tentang kemerdekaan hakiki (aqidah dan minda). Pada ana, inilah yang perlu kita titikberatkan. Dengan memerdekakan aqidah dan minda, dengan sendirinya akan melahirkan kecintaan terhadap negara. Ini kerana negara yang kita diami ini sendiri pun punya penciptaNya. Penciptanya yang mahukan hak2nya ditunaikan. Pencipta yang telah menyediakan panduan hidup kepada semua ciptaanNya. Pencipta yang akan menentukan nasib seluruh ciptaanNya. Pencipta yang menjanjikan nikmat buat ciptaanNya yang taat padaNya, juga Pencipta yang senantiasa memberi amaran azab buat ciptaanNya yang ingkar akan perintahNya.

Merdekakah kita jika mengutamakan hak2 manusia melebihi hak2 Allah yang seharusnya kita tunaikan? Bebaskah kita jika masih terpaku di depan tv menonton pelbagai rancangan hiburan yang melalaikan, hasil ciplak rancangan Barat? Tidak terjajahkah kita jika masih menghabiskan masa bercakap dan mendalami teknologi dan fesyen terkini hingga melupakan ibadah dan syariat. Segala2nya perlu kita fikirkan, renungkan dan muhasabahkan bermula dengan diri seterusnya keluarga, masyarakat dan negara. Sejauh mana pula peranan kita dalam memperbetulkan kefahaman masyarakat berkenaan penghayatan kemerdekaan sebenar?

Sama2 kita berperanan dalam memperjelaskan tentang kemerdekaan sebenar kepada individu di sekeliling kita. Semoga jiwa raga kita kekal merdeka di dunia dan turut merdeka di akhirat, insya Allah. Selamat Menyambut Kemerdekaan Negara yang ke 52! Yang penting bebaskan aqidah dan minda kita. Insya Allah, kita akan Allah bebaskan dari segala bentuk penjajahan.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment