Pray 4 Misr

Pray 4 Misr

SOLAT DI MANA?

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

SUCIKAN HATIMU

Al-Mumtaz Johan BNM Musim ke 4, 2010

Al-Mumtaz Naib Johan FNK 2009

Al-Mumtaz: Tempat Ke-3 Ihtifal KAFA Kebangsaan 2013

Monday, July 27, 2009

AL-FATIHAH: TRIBUT BUAT ARWAH FATMA


Assalamualaikum semua...

Dari Allah kita datang, kepadaNYA jua kita pasti kembali. Pada petang hari Ahad (26.7.09) baru2 ini, ana dikejutkan dengan panggilan dan sms daripada beberapa orang sahabat ex-KIPSAS (Kolej Islam Pahang Sultan Ahmad Shah). Berita tentang kemalangan yang berlaku di Maran, Pahang. Kemalangan maut itu melibatkan seorang sahabat ana, Fatmawati bt. Harun. Turut terkorban bersama2 arwah ialah, suami, anak, ibu dan adik beliau. Arwah juga mengandungkan anak kedua ketika itu.

Pada awalnya, berita tersebut ana sambut hanya dengan doa dan al-Fatihah buat arwah dan keluarganya. Perasaan ana bertukar sayu apabila membaca berita penuh dalam akhbar semalam. Tak terbayang dahsyatnya apabila seisi keluarga itu dirempuh sebuah lori treiler yang dipandu laju lalu hilang kawalan, mengheret lalu menghempas Perodua Kenari yang mereka naiki ke tebing bukit. Berita di akhbar2 lain juga turut menggambarkan kengerian di sekitar kawasan kemalangan. Antum boleh rujuk sendiri di akhbar2 tempatan. Lebih mengharukan hati ana apabila mengenangkan anak arwah yang baru sahaja berumur 3 bulan turut 'pergi' akibat kemalangan itu. Sebagai seorang ayah yang juga punya anak seusia itu, air mata ana tak tertahan lagi...

Secara peribadi, ana mengenali arwah seawal minggu pertama kami di KIPSAS. Kami diorientasi dalam kumpulan yang sama. Sama2 mempelajari kehidupan kampus, sama2 buat istana pasir, sama2 buat persembahan, sama2 makan dan minum ketika itu. Selesai orientasi, hubungan ana dan arwah tak serapat semasa kami orientasi. Tambahan pula di Tahun 2, arwah memilih untuk berada di Jabatan Bahasa Arab & Tamadun Islam manakala ana di Jabatan Syariah & Perbandingan (pasti sahabat2 di Jabatan Bahasa Arab & Tamadun Islam lebih rapat dan punya banyak kenangan bersama arwah). Begitupun, kelas kami hanya sebelah menyebelah. Sesekali bertembung dijalanan, ana tetap tegur arwah.

Arwah dimata ana seorang yang agak pendiam, mungkin pemalu, tak pernah ana dengar suaranya tinggi, sentiasa menjaga adab selaku muslimah, selalu tunduk tanda kesopanan dan tak pernah ana dengar cakap2 yang kurang baik tentang beliau. Ana respek penampilan beliau, bertudung labuh setiap masa. Setelah tamat pengajian di KIPSAS, ana hanya berkesempatan bertemu arwah (sekali) di UIA ketika arwah bergelut dengan masalah kewangan untuk menyambung pengajiannya di sana. Seterusnya, tiada lagi berita dari arwah. Ana tak pasti tentang perkahwinan arwah, samada ana terima jemputan daripada arwah mahupun tidak. Perkahwinan sahabat2 di sebelah Pahang sememangnya agak sukar untuk ana penuhi.

Apapun, ana doakan roh arwah dan keluarga diterima Allah dan ditempatkan bersama2 hamba2NYA yang beriman, di kalangan para syuhada' dan para solihin, bersama2 anbiya' dan Rasul2. Insya Allah. Fatmawati akan kekal dalam kenangan kami semua. 'Selamat jalan' sahabatku...

Al-Fatihah buat arwah sekeluarga...

Wassalam.

Keadaan tempat kejadian

Kereta arwah yang remuk, bagaimana agaknya keadaan penumpang...

Kumpulan orientasi, arwah berdiri 4 dari kiri

Persembahan Malam Penghayatan, arwah yang ke-2 dari kiri

No comments:

Post a Comment