Pray 4 Misr

Pray 4 Misr

SOLAT DI MANA?

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

SUCIKAN HATIMU

Al-Mumtaz Johan BNM Musim ke 4, 2010

Al-Mumtaz Naib Johan FNK 2009

Al-Mumtaz: Tempat Ke-3 Ihtifal KAFA Kebangsaan 2013

Tuesday, July 14, 2009

Travellog FNK 09: Hari Pertama 14.7.09 (Selasa)

Assalamualaikum....

Hari pertma FNK 09 telah melabuhkan tirainya dengan berakhirnya Majlis Perasmian Pembukaan yang selesai lebih kurang jam 10.00 malam tadi. Selama 4 tahun ana mengikuti FNK, pada ana gimik tahun ini adalah antara yang menarik. Selain menggunakan laser, penggunaan buih amat memberi kesan apabila terkena pancaran laser tersebut. Selesai perasmian kami dijamu dengan bihun goreng, kuih muih dan buah rambutan. Tiba di Hotel Seri Malaysia (HSM), ana arahkan peserta kontinjen NS naik ke bilik, tukar kasut, buka samping dan turun ke musolla (dewan yang dijadikan tempat solat) untuk bersolat. Yang pasti semua peserta agak keletihan meskipun perjalanan kami tidak terlalu jauh berbanding dengan kontinjen2 lain.

Persiapan pagi tadi bermula seawal jam 8.00 pagi. Ana sendiri mengemas barang2 dan pakaian untuk dibawa ke Kuantan hanya selepas solat Subuh. Tiba di sekolah cabaran baru bermula. Skor lagu belum kami sediakan. Ana terus rujuk buku peraturan, PERLU DISEDIAKAN tertulis di situ. Tanpa berlengah ana terus dapatkan Cikgu Yusuf, satu2nya individu yang tahu berkenaan penghasilan 'tauge' tu. Timbul isu, mengapa tidak disediakan lebih awal? Menghasilkan skor bukan satu kerja yang mudah, perlukan masa dan tumpuan yang tinggi. Cikgu Yusof mula membangkitkan hal itu pada ana. Untuk tidak menunding jari kepada sesiapa ana ambil keputusan untuk menganggap perkara tersebut berlaku kerana salah faham antara kami dengan jurulatih latihan pusat pada minggu sebelumnya.

Mahu tak mahu hanya Cikgu Yusoflah tempat kami semua berharap. Bukan hanya Al-Mumtaz tetapi juga Irsyadus Sufi (sebelum ni ana panggil Shoutus Sufi). Tanpa skor lagu, walaupun tidak diminta oleh penganjur tetapi disediakan oleh kumpulan2 lain mampu menjadi sebab musabab kepada kekalahan sesuatu pasukan. Setiap pasukan diperingkat ini, pasti tidak mahu apa juga perkara menjadi penyebab kegagalan mereka. Akhirnya, keputusan dibuat setelah kepastian diperolehi daripada salah seorang hakim. Skor lagu perlu disediakan. Setelah berbincang dengan Cikgu Yusof yang tidak akan bersama2 dengan kami menaiki bas, beliau akan usahakan untuk menyediakan skor lagu tersebut dan akan membawanya esok. Beliau akan pergi menaiki kereta beliau sendiri.

Pada masa yang sama, Guru Besar Cemerlang SKTMS, Tn. Hj. Mohmad Sabere b. Zakaria sedang bersama2 dengan Al-Mumtaz untuk memberikan kata2 semangat sebelum berangkat ke Kuantan. Beliau yang sepatutnya bergerak awal pagi ke Putrajaya atas urusan rasmi melewatkan sedikit perjalanannya untuk bersama2 Al-Mumtaz sebelum mereka bertolak. Selesai sesi bersama Guru Besar, Al-Mumtaz bergerak ke serata sekolah untuk bertemu guru2 sebagai tanda memohon restu dan doa mereka.

Bas Sekolah Berasrama Penuh Integrasi (SBPI) Jempol tiba kira2 jam 11.00 pg. Kelihatan juga ketika itu beberapa orang penjaga murid berada di pintu masuk sekolah menanti sehingga anak mereka menaiki bas. Setelah semua barang2 dimasukkan ke dalam bas, ana terfikir "Apa lagi yang tinggal ye? Macam ada yang tak cukup je..." bisik hati ana. Setelah diteliti baru ana perasan rupa2nya alatan perkusi Al-Mumtaz masih belum mereka masukkan ke dalam bas. Alhamdulillah, kalau tinggal alamat beli baldi jelah nanti. Buat persembahan guna baldi...

Perjalanan hanya memakan masa lebih kurang 3 jam lebih. Itupun belum ditambah dengan berhenti makan t/hari di Muadzam Shah. Kami tiba di Hotel Seri Malaysia kira2 jam 3.00 petang. Selesai pendaftaran, peserta dipacahkan untuk ke bilik masing2. Semasa guru menguruskan pendaftaran peserta kontinjen NS telahpun dijamu dengan jamuan, ana juga yang tak sempat. Mujur makanan t/hari masih berbaki dalam perut ana. Takpelah...

Jarak antara bilik yang agak berjauhan menjadikan urusan ana dengan Al-Mumtaz dan Irsyadus Sufi agak terbatas. Kebetulan pula, hanya ana sahaja guru pengiring lelaki dalam kontinjen NS. Nak buat macam mana, atas rasa tanggungjawab ana akan cuba uruskan mereka sedaya upaya ana.

Selesai pembahagian bilik, kerja2 membawa barang2 dari bas ke bilik pun bermula. Kalau tak silap ana ada jugak 5 ke 6 kali ana berulang turun naik dari bawah ke tingkat 3 bilik kami tu. Siap masukkan barang, masing2 berehat sebelum bersiap dan turun makan malam pada jam 6.30 petang.

Bila sahaja berada di Pahang ini, perasaan hati melonjak mahu bertemu rakan2 lama ana yang sebahagiannya berkhidmat di negeri ini tiba2 datang. Hari ini sahaja, beberapa orang kenalan lama dan baru telah ana temui, kebanyakannya bertugas sebagai urusetia di Festival pada kali ini. Panjang ada (nama asalnya ana dah lupa), Ayub ada, lebih teruja apabila ana berkesempatan bersua muka dengan sahabat blog ana, Us. Anis yang lebih dikenali dengan 'nickname' dalam blognya Abuhazieq. Setelah berbual pendek ana mohon untuk beransur pulang. Us. Anis hadir bersama beberapa orang rakannya kerana ditugaskan oleh JPN P. Pinang untuk memantau dan meneliti segala aspek yang boleh dijadikan panduan untuk penambahbaikkan kualiti nasyid di negeri P. Pinang pada tahun2 yang akan datang. Turut hadir ialah adik ana. Beliau hadir bersama suaminya, Ismail serta anak mereka, Irsyad.

Bsgitulah ceritanya FNK hari pertama. Harapan ana agar semuanya berjalan lancar esok dan hari2 seterusnya. Mohon maaf kerana ana kurang mengambil gambar hari ini. Insya Allah, ana akan lebihkan gambarnya untuk perkembangan esok. Awal pagi esok selepas Solat Subuh berjamaah ada tazkirah. Harap2 dapat la ana bangun awal. Hingga bertemu dalam travellog FNK 09 esok.

Wassalam.

Sesi bersama Guru Besar sebelum berangkat

"Membuat skor lagu bukannya mudah", kata Cikgu Yusof

Kontinjen NS dalam Majlis Perasmian Pembukaan FNK 09

No comments:

Post a Comment