Pray 4 Misr

Pray 4 Misr

SOLAT DI MANA?

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

SUCIKAN HATIMU

Al-Mumtaz Johan BNM Musim ke 4, 2010

Al-Mumtaz Naib Johan FNK 2009

Al-Mumtaz: Tempat Ke-3 Ihtifal KAFA Kebangsaan 2013

Wednesday, July 15, 2009

Travellog FNK 09: Hari Kedua 15.07.09 (Rabu)

Assalamualaikum semua...

Ana mulakan entri laporan hari kedua ini dengan ucapan maaf atas kegagalan ana memasukkannya malam tadi. Letihnya hanya Allah yang tahu. Selesai sahaja persembahan Al-Mumtaz malam tadi baru ana terasa lapar dan lenguh2 kaki akibat makan ala kadar, berdiri terlalu lama dan gemuruh gementar menantikan detik persembahan budak2 ana. Natijahnya, ana bersama Cikgu Yusof ambil keputusan untuk keluar sebentar mencari bahan mengisi kekosongan perut kami setelah pulang ke hotel, selepas solat. Alhamdulillah, selesai 'soru', ketika kembali semula ke HSM, berat mata dah keletihan pula menyerang. Bagai tak dapat ditahan2 lagi, ana pun tak sedar bila mata ana tertutup.

Hari kedua bermula seawal jam 6.00 pagi. Subuh di bilik je la jawabnya ana pagi tu. Nak turun surau dah lewat, waktu Subuh dah lama masuk. Tazkirah pun mesti dah masuk kesimpulan dah pun. Perkara pertama dah tentulah kejutkan putera2 Al-Mumtaz dan Irsyadus Sufi. Siap kejutkan mereka, masing2 bergilir2 mandi dan solat di bilik. Jam 6.30 pagi Hjh. Nazariah telefon ana dan beritahu murid2 dah boleh turun untuk bersarapan. Segera ana kerahkan mereka turun bersarapan.

Selesai bersarapan, kontinjen terus bertolak ke Dewan Wisma Belia. Raptai yang sepatutnya bermula pada jam 8.00 hanya bermula pada jam 9.00 pagi mengikut giliran SR. Negeri Sembilan yang mendapat giliran ke 14 terpaksa menanti agak lama. Ini kerana raptai 8 pasukan terawal terganggu akibat masalah sistem bunyi. Beberapa pasukan bertindak mengarahkan soundman untuk meng'ejas' volume dan setting bunyi menjadikan penganjur terpaksa memanggil ketua setiap kontinjen untuk di beri penjelasan. Mengikut ketua kontinjen ana, setiap pasukan dilarang mengubah apa2 setting sistem suara. Ini kerana soundman hanya akan menyamakan level volume setiap mikrofon, perkara yang perlu di'ejas' ialah suara penyanyi itu sendiri ataupun jarak mikrofon dengan bibir ketika mereka bernasyid.

Giliran kontinjen NS tiba lebih kurang jam 12.10 t/hari, beberapa minit selepas kehadiran Cikgu Yusof. Beliau datang dengan kereta beliau sendiri kerana beliau perlu pulang awal atas urusan peribadi nanti. Selepas Al-Mumtaz membuat rehearsal, Irsyadus Sufi pula mengambil giliran mereka. Tamat raptai kami semua kembali semula ke HSM. Cikgu Yusof juga turut bersama kami dan meninggalkan kereta beliau di parking Dewan Wisma Belia. Sempat juga ana susun semula anggota bilik SR untuk membolehkan satu katil diberikan kepada Cikgu Yusof. Alhamdulillah, mereka memahami tiada masalah.

Tiba di HSM, makanan t/hati siap menanti. Bab makan, tak payah nak ajar budak2 ni, masing2 dah tahu kerja masing2. Apapun, makanan di HSM ini tidaklah mengecewakan. Kalau ikut tekak ana, ok je. Lagipun ana tek cerewet sangat pasal makanan. Acara seterusnya selepas makan t/hari ialah berehat. Hjh. Nazariah mengumpulkan Al-Mumtaz dalam 1 bilik, setelah dimasukkan aksesori songkok, mancuba pakaian untuk persembahan, Al-Mumtaz 'dipaksa' untuk berehat (tidur). Akhirnya, dengan Hjh. Nazariah sekali KO.

Lebih kurang jam 3.00 petang, Hjh. Nazariah maklumkan pada ana beliau hendak ke Dewan Wisma Belia untuk menyaksikan persembahan 8 pasukan dalam sesi pertama. "Al-Mumtaz masih belum bangun dari rehat mereka", katanya pada saya. "Kalau mereka bangun nanti jangan lupa buat latihan", pesan beliau. Cikgu Yusuf yang keletihan akibat kurang tidur kerana menyiapkan skor lagu Al-Mumtaz dan memandu keseorangan dari Bahau, sudahpun lena merehatkan diri. 1 jam berikutnya barulah ana dimaklumkan bahawa Al-Mumtaz sudahpun bersedia untuk membuat latihan. Latihan hanya dijalankan di dalam bilik. Itupun hanya melibatkan vokal dan pergerakan2 asas kerana ruang yang agak terbatas.

Jam 6.00 petang, Al-Mumtaz ana arahkan untuk segera mandi dan bersiap. Ini kerana waktu makan malam bermula jam 6.30 petang. Kami pula perlu bertolak awal ke Dewan Wisma Belia kerana bimbang terlewat. Lagipun, buku lirik masih belum kami serahkan kepada urusetia. Selesai makan malam ana ambil peluang sementara menunggu pemandu dan ahli2 lain untuk menyiapkan sampin Al-Mumtaz, menandakannya dan membedakkan mereka. Biar nampak cerah sikit...

Kami tiba di Dewan Wisma Belia pada jam 8.10 malam. Semua kumpulan yang bertanding telahpun tiba. Seketika kemudian, acara dimulakan dengan menjemput kumpulan yang mendapat undian ke 9. Ini bermakna giliran Al-Mumtaz untuk sesi tersebut ialah giliran ke 6. Selesai 2 pasukan membuat persembahan, Al-Mumtaz keluar untuk persiapan. Samping dipakaikan, vokal dipanaskan, ubat 'gogal' dikumur, pesanan diberikan, kata2 semangat disematkan, latihan sekali lagi dibuat. Setelah beberapa ketika Al-Mumtaz dipanggil untuk bersedia di belakang pentas. Ketika menunggu giliran, pasukan Selangor sedang membuat persembahan dan menunggu di belakang Al-Mumtaz pula pasukan Terengganu. Sepanjang menunggu giliran, nasihat terus terusan diberikan, pelbagai kaedah dilakukan untuk menghilangkan gementar Al-Mumtaz. Bergilir2 juga Al-Mumtaz ke tandas. Maklum la, penyakit gemuruh dah datang....

Tiba giliran Al-Mumtaz membuat persembahan, debaran semakin memuncak. Doa dipanjatkan kepada Allah setiap masa agar persembahan mereka berjalan lancar dan kesilapan dapat dielakkan. Alhamdulillah, pada ana persembahan mereka tidak mengecewakan. Tahniah buat semua ahli Al-Mumtaz atas usaha mereka yang amat baik. Begitupun pada ana, vokal solo kami Syed Israfil agak kurang menyerlah pada peringkat awal tetapi berubah menjadi semakin baik ditengah2 persembahan hingga ke akhirnya. Pujian juga harus diberikan kepada Israfil kerana keberaniannya menyampaikan lagu dan menguasai pentas dengan baik.

Apapun, persediaan selama 5 bulan berakhir hanya dengan 15 minit persembahan. Segala2nya terpulang kepada pihak juri dan ketentuan Allah. Kami hanya melakukan yang terbaik dan terdaya, juga hanya mampu berharap akan natijah yang baik jua daripadaNYA.

Ketika persembahan daripada kumpulan terakhir berjalan, kami mengambil keputusan untuk beransur pulang kerana Irsyadus Sufi pelukan rehat untuk persediaan persembahan pada esok hari. Seperti biasa, di HSM Al-Mumtaz dan Irsyadus Sufi diminta terus ke bilik kemudian turun semula ke musolla yang disediakan pihak HSM untuk solat berjamaah.

Ana terjaga pada jam 2.30 pagi setelah tertidur pada awalnya. Cikgu Yusof sedang menyiapkan skor lagu untuk Irsyadus Sufi. Seperti yang ana sebutkan dalam entri sebelum ini, bukan senang nak buat skor lagu. Lebih2 lagi bila dikehendaki di saat2 akhir. Kesian juga ana pada beliau. Dalam kesian itu pun, ana tidur semula hinggalah ana terjaga pada jam 5.10 pg. Mak ooi... Cikgu Yusof masih membuat skor lagu. "Belum siap lagi ke bang?", tanya ana pada beliau. "Bukan sonang nak membuak eh...", ayat yang sama dilontarkan pada ana. Rasa kesian ana pada beliau makin menebal. Sekali dengan rasa respek yang meningkat naik. "Orang lain tak tau kojo kito Mie, diorang nampak kito ok yo macam orang lain", sambung Cikgu Yusof pada ana. Betul la kata beliau, orang selalu memandang kita waktu kita berjaga sepertimana orang lain, kalau kita tak tidur malam tak siapa yang tahu.

Demikian hari kedua yang ana lalui bersama kontinjen NS. Semoga sahabat2 dan pengunjung mendapat sedikit sebanyak maklumat dan gambaran tentang situasi ana di sini. Insya Allah, bersama ana lagi esok dalam Travellog FNK 09: Hari Ketiga 16.07.09 (Khamis).

Wassalam.

Latihan suara setiap pagi selepas bersarapan

Barisan bas yang menunggu kontinjen2 untuk bergerak ke lokasi pertandingan

Al-Mumtaz ketika menunggu giliran membuat rehearsal

Rehearsal oleh Al-Mumtaz

Al-Mumtaz ketika persiapan sebelum persembahan

Persembahan Al-Mumtaz di hadapan hakim berpengalaman

Bergambar kenangan selepas persembahan

Cikgu Yusof, 5.45 pagi

Skor lagu yang disiapkan oleh Cikgu Yusof


No comments:

Post a Comment