Pray 4 Misr

Pray 4 Misr

SOLAT DI MANA?

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

SUCIKAN HATIMU

Al-Mumtaz Johan BNM Musim ke 4, 2010

Al-Mumtaz Naib Johan FNK 2009

Al-Mumtaz: Tempat Ke-3 Ihtifal KAFA Kebangsaan 2013

Wednesday, July 29, 2009

ON TRACK



Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Ana doakan antum sekalian dipelihara Allah dari segala keburukan, penyakit dan dukacita, lebih2 lagi di saat virus Influenza H1N1 sedang berlegar seluruh negara sekarang ini. Sesungguhnya, biar apapun nama virus mahupun penyakit yang datang, yang pasti ia datang dengan izin Allah. Sebagai hamba yang percaya adanya Allah dan membenarkan segala ketentuannya, perlu juga seketika kita muhasabah diri dan masyarakat serta negara kita. Apakah punya sebab Allah takdirkan ketentuan buat negara kita begini? Atau segala2nya berlaku tanpa sebab yang jelas, ataupun hanya kebetulan bagi melengkapkan kitaran hidup manusia dan hayat alam selagi ia tidak dibinasakan oleh Allah bila tiba masanya nanti? Sekadar pencetus fikiran... Bukankah berfikir itu baik?

Alhamdulillah, setelah beberapa minggu ketinggalan untuk menyempurnakan Rancangan Pengajaran Harian (RPH) lantaran hambatan kesempatan dek kesibukan menyelesaikan dan menguruskan beberapa perkara, sekarang ini ana kembali berada di landasan yang sepatutnya. RPH kembali terurus. Buat masa ini, ana masih perlu selesaikan beberapa perkara sebelum ana mampu untuk berada dalam zon 'lapang'. Antaranya laporan bulanan kewangan PIBG, kemaskini fail (nazir nak datang), buku rekod prestasi KAP, dll. Ketika 'lapang' itu barulah ana boleh buat benda2 lain. Buat BBM BA ke, buat sticker BA ke, buat buletin ke, buat khat ke, dll.

Membaca entri terbaru dalam blog sahabat ana (MIORjqaf) membuatkan hati ana sedikit lapang. Pelaksanaan PKSR yang diberi nafas baru dengan ujian 4 kali setahun berbanding penilaian setiap kali selepas P&P pada pandangan ana lebih praktikal dan menepati kehendak guru mahupun murid j-QAF. Bagi murid2, persediaan sebaiknya boleh mereka usahakan. Bagi guru pula, keadaan pastinya kurang sibuk berbanding kaedah terdahulu. Ditambah lagi dengan urusan2 lain yang semua guru maklum akan situasinya.

Menyingkap pula entri terbaru us. Hamidi (Kalam Murabbi) mengingatkan ana agar sentiasa bersyukur dengan segala ketentuan Allah. Kesenangan, kejayaan, kelapangan, keselesaan dan kesihatan adalah ujian dari Allah. Kesusahan, kekalahan, kesempitan, kepayahan dan penyakit juga adalah ujian dari Allah. Segalanya berlaku untuk menguji sejauh mana keimanan seseorang hamba kepada Penciptanya.

Apapun, amat penting untuk kita manfaatkan segala yang Allah kurniakan dengan sebaik2nya untuk tujuan yang baik, ke jalanNya. Jangan pula kita lupa untuk mensyukurinya. Dalam masa yang sama sentiasa mentaati perintah dan meninggalkan segala tegah dan laranganNya.

Sekian buat waktu ini. Salam ukhuwah dari ana.

Wassalam.

p/s: gambar di atas adalah antara hasil tangan ana di waktu lapang. ana tak reti pun khat. copy, print pastu potong sticker boleh la.

No comments:

Post a Comment