Pray 4 Misr

Pray 4 Misr

SOLAT DI MANA?

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

SUCIKAN HATIMU

Al-Mumtaz Johan BNM Musim ke 4, 2010

Al-Mumtaz Naib Johan FNK 2009

Al-Mumtaz: Tempat Ke-3 Ihtifal KAFA Kebangsaan 2013

Monday, April 27, 2009

Bulan Penghayatan Disiplin

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Semalam berlangsungnya Pelancaran Bulan Penghayatan Disiplin di sekolah. Sebagai salah seorang JK Disiplin sekolah, ana ditugaskan untuk menguruskan tempahan banner dan bunting (untuk simbolik pelancaran). Pada masa yang sama, Penyerahan Watikan Pelantikan untuk Pengawas juga dilakukan.

Pelancaran yang dibuat sekali dengan waktu perhimpunan itu seperti biasa dimulakan dengan nyanyian lagu Negaraku, lagu Kebesaran Negeri Sembilan dan lagu Sekolah. Setelah guru yang bertugas memberi ucapan, guru bertugas pada minggu lepas pula memberikan laporan, diikuti dengan penyampaian hadiah untuk peserta koir SKTMS yang menjuarai Pertandingan Koir Peringkat Daerah Jempol minggu lepas.

Pelancaran dimulakan dengan penyampaian watikah pelantikan kepada Pengawas oleh GPK 1 (En. Adnan) diikuti dengan taklimat ringkas tentang pengisian program sepanjang bulan oleh Guru Disiplin sekolah ana (Us. Ismail), seterusnya simbolik pelancaran oleh En. Adnan yang mewakili Guru Besar Cemerlang sekolah ana.

Sungguh mengejutkan tetapi memang simbolik sekali, bunting yang telah ana siapkan petang Ahad lalu tak boleh ditarik ke bawah. Keadaan jadi gamat seketika, beberapa orang guru bergurau dengan ana, "Ekau ni sajo yo nak sabotaj program ni yo Kimi", kata mereka. Ana balas dengan senyuman. Terdetik dihati ana, semalam ana dah cuba tarik dan semuanya ok je. Tali ikatan juga tertanggal dengan mudah.

Melihatkan keadaan itu, GPK HEM (Hjh. Nafsiah) turut membantu. Hasilnya, tali tersebut putus. Warga SKTMS ketawa semuanya. Ana terkedu. Ketua Pengawas yang baru dilantik diarahkan untuk mendapatkan gunting dan memotong ikatan tersebut dari atas. Tatkala ikatan dipotong, satu lagi kejutan besar berlaku. Bunting yang turun kosong! Tak ada apa2 tulisan. Sekali lagi ana terlopong, yang lain dah tentu la ketawa (sambil bertepuk tangan). Mujur warga SKTMS pagi tu sporting2 belaka...

Berbagai andaian bermain dalam kepala masing2. Ada yang masih dengan gurauan bahawa ana sengaja sabotaj pelancaran tu. Ana senyum lagi. Ana terus naik ke atas, dengan bantuan Sir Ibrahim, ana betulkan semula bunting tu. Sekali lagi warga SKTMS bertepuk tangan.

Subhanallah, bila difikirkan pasti ada hikmahnya segla yang berlaku. Bezanya samada kita mahu melihat sasuatu perkara dari aspek positif atau negatif. Bagi ana, kesukaran menurunkan bunting melambangkan aspek penghayatan disiplin bukan sesuatu yang mudah (namun usaha perlu dilakukan berterusan). Kosongnya bunting yang turun ke bawah adalah bertepatan dengan slogan program iaitu 'Salah Laku Sifar, Ponteng Juga Sifar'. Nama pun sifar, kosong. Kosong la buntingnya. Hehehe...

Namun ana akui segala yang berlaku hanya kebetulan dan kesilapan daripada diri ana sendiri. Kepada En. Adnan, ana mintak maaf banyak2. Bukan ana sengaja mahu keadaan jadi begitu. Apapun, semoga program ini akan dapat menghasilkan sesuatu yang baik untuk murid2 SKTMS.

Sekian, wassalam.

p/s: Terima kasih kepada Guru Besar Cemerlang sekolah ana (Tn. Hj. Sabere) kerana bermurah hati berikan diari Pra Sekolah kepada ana. Bukan apa, masing2 yang terlibat sewaktu lawatan dari Kedah minggu kepas dapat diari tu, ana saje je tanyakan pada guru Pra Sekolah (Pn. Ruziah), "Dah habis la Kimi, tak cukup", kata beliau. Pada ana, tak dapat pun tak jadi masalah. Dah dapat ni, alhamdulillah. Tahniah juga kepada sahabat ana, Rohayati atas kelahiran baby sulungnya Jumaat lepas (24.4.09). Baby girl, macam ana jugak. Semoga keharmonian rumahtangga terus berkekalan bersama puteri tersayang.


Pengawas SKTMS sedang bersedia menerima watikah


GPK 1, En. Adnan mewakili Guru Besar menyampaikan watikah kepada pengawas


Bacaan ikrar diketuai oleh Ketua Pengawas, Naim Syahmi


Bunting sifar???


Bunting simbolik pelancaran. Kan ada tulisan tuu...

No comments:

Post a Comment