Pray 4 Misr

Pray 4 Misr

SOLAT DI MANA?

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

SUCIKAN HATIMU

Al-Mumtaz Johan BNM Musim ke 4, 2010

Al-Mumtaz Naib Johan FNK 2009

Al-Mumtaz: Tempat Ke-3 Ihtifal KAFA Kebangsaan 2013

Monday, April 13, 2009

Dugaan Kemenangan dan Kehilangan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua...

Sebaik sahaja ana diuji oleh Allah dengan satu dugaan (kemenangan Al-Mumtaz), ana diuji sekali lagi dengan dugaan yang tidak kurang getirnya.
-
Beg galas yang ana gunakan untuk membawa dokumen urusan Festival Nasyid Al-Mumtaz berserta 2 buah kamera (1 kepunyaan ana dan 1 lagi ana pinjam dari sahabat ana, Us. Ismail) tertinggal di dewan makan Sekolah Berasrama Penuh Integrasi (SBPI) selepas ana makan tengah hari bersama jurulatih (Pn. Hjh. Nazariah, suami dan anaknya). Kehilangan itu ana sedari hanya setelah semua ahli Al-Mumtaz ana hantar ke rumah masing2 sejurus ana sampai di rumah ana.
-
Menyedari kehilangan itu, ana bergegas semula ke SBPI untuk mendapatkan beg tersebut. Sampai sahaja di sana ana dapati keadaan dewan makan telah kembali seperti biasa. Semua meja bulat telah dikemas oleh pekerja2 katering. Ana ambil keputusan untuk bertanyakan kepada salah seorang mak cik yang bekerja di dewan makan tersebut. Setelah bertanyakan kepada beberapa orang rakannya mak cik tersebut memberitahu ana bahawa beg ana telah diserahkan kepada salah seorang pekerja katering tersebut kerana menyangka beg galas ana yang tertinggal itu kepunyaan salah seorang daripada mereka.
-
Hati ana makin tak sedap. Alamat hilang la jawabnya kamera ana dan Us. Ismail ni, kata hati ana. Beberapa keping gambar yang ana ambil termasuk rakaman persembahan Al-Mumtaz juga tak dapat ana selamatkan. Macam mana ana nak jelaskan pada Us. Ismail nanti, kamera kepunyaannya dah hilang!
-
Dalam ana berfikir datang semula mak cik tadi mengatakan bahawa beliau kenal pekerja yang beliau serahkan beg galas ana tadi. Beliau juga ada nombor telefon pekerja tersebut. Terus beliau membuat panggilan. Apabila panggilan bersambut beliau memberitahu pekerja tersebut bahawa beg galas yang beliau serahkan kepada pekerja tadi kepunyaan ana dan pekerja itu terus bersetuju untuk memulangkan beg ana.
-
Setelah lebih kurang 15 minit menunggu pekerja itu datang bersama dengan beg ana. Masih bimbang dihati ana kalau2 hanya beg yang dipulangkan tetapi isinya sudah tiada. Apabila diperiksa ana dapati segalanya masih ada dan dalam keadaan baik. Alhamdulillah, syukur pada Allah.
-
Begitulah kisahnya. Kemenangan adalah ujian dan dugaan dari Allah, begitu juga dengan kehilangan sesuatu yang kita rasakan berharga. Ia juga dugaan daripadaNYA. Seketika hati kita melonjak kegembiraan tetapi hanya dengan sedikit dugaan, kita akan tersentak, terkejut dan perasaan kegembiraan atas kemenangan itu hilang begitu saja.
-
Sekian buat kali ini. Wassalam.
-

No comments:

Post a Comment