Pray 4 Misr

Pray 4 Misr

SOLAT DI MANA?

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

SUCIKAN HATIMU

Al-Mumtaz Johan BNM Musim ke 4, 2010

Al-Mumtaz Naib Johan FNK 2009

Al-Mumtaz: Tempat Ke-3 Ihtifal KAFA Kebangsaan 2013

Thursday, April 2, 2009

Renungan: Jangan Tinggal Daku

Iman : Assalamualaikum, bos!

Diri : Waalaikumussalam, lama tak nampak awak. Awak cuti ke?

Iman : Taklah, jabatan kami rasa tuan tak memerlukan kami lagi?

Diri : Laa..kenapa pulak awak cakap macam tu? Pentadbiran diri aku berterabur sekarang bila jabatan awak takde.

Iman : Takdelah, kami lihat banyak pekerja tambahan tuan ambil. En. VCD, En. SMS, En. TV, jadi kami rasa terpinggir.

Diri : Entahlah, waktu cuti sebulan ni aku tak pernah menggaji mereka. Tapi mereka terlalu rajin buat kerja, bekerja tanpa gaji, tapi banyak juga duit aku habis, entah la...

Iman : Tu sebab kami agak rasa bos memencilkan kami. En. Al Quran, En. Zikir, En. Ma'thurat, En. Solat malam tak boleh bekerja dengan mereka. Kami memang tak boleh bercampur dengan mereka.

Diri : Aku tak pernah minta awak bercuti.

Iman : Bagaimana kami ingin bekerja sedangkan bos sudah punya 'pekerja tambahan'? Kami lihat mereka buat tuan gembira.

Diri : Argh, gembira apanya. Berterabur kerja kat pejabat tu! Tolonglah, bekerjalah dengan aku kembali.

Iman : Kami sememangnya sudah berkhidmat dengan bos dari bos di dalam rahim ibu bos lagi. Tapi, bos kadang2 mengabaikan kami. Bos sediakan makanan untuk pekerja tambahan, En. Dosa. Tapi kami, bos tak sediakan makanan. Kebajikan kami tak terjaga.

Diri : Maafkan aku. Kembalilah bekerja dengan aku. Aku janji kebajikan kamu semua aku jaga, En. Iman.

Iman : Bos boleh berjanji, tapi CEO kita akan memantau bos, Dialah Allah. Bos takkan tak takut menabur janji tapi melupakannya?

Diri : Janganlah menyalahkan aku.

Iman : Bos perlu sedar, kami hanya bekerja di dalam syarikat yang bersih dan amanah. Bukanlah kami nak memandang rendah pada jabatan baru, En. Dosa, tapi kami tidak suka cara mereka bekerja, mereka meminggirkan kami.

Diri : Dah, awak tak melawan?

Iman : Bos, bagaimana kami ingin menang? Kami terlalu lemah, sedikit pula tu, kebajikan kami langsung bos tak jaga sedangkan kami tidak pernah meminta gaji dari bos. Cuma kami minta disediakan ruang yang bersih dan amanah untuk kami bekerja. Salahkah kami meminta yang sedikit?

Diri : Tapi mereka kadang-kadang lebih menggembirakan aku.

Iman : Kalau begitu maafkan kami. Tak dapat rasanya kami bekerja untuk bos lagi. Bos perlu memberi kebajikan kepada mereka. Siapalah kami...

Diri : Ehh, janganlah macam tu. Bekerjalah dengan aku.

Iman : Buanglah pekerja itu. Mereka meminta-minta dari bos. Bos perlu berhabis jutaan ringgit untuk mereka. Sedangkan kami, percuma khidmat kami.

Diri : Aduh, mereka pekerja yang menggembirakan aku. Memang kamu percuma, tapi kamu kadang-kadang bising, ini tak boleh, itu tak boleh. Aku rimas...

Iman : (senyum sinis) Maafkan kami bos, kami minta diri dulu, tak perlulah kami berkhidmat dengan bos kalau begitu. Kalau bos perlukan kami, kami sentiasa di sisi. Bos jangan risau, kami maafkan bos.

Diri : Jangan pergi, aku sanggup pecat Encik Dosa dan ahli jawatankuasanya. En. VCD, En. Majalah yang melalaikan dan sebagainya.

Iman : Bos betul-betul sanggup?

Diri : Ya, aku kelam kabut sekarang. Tak tenang, management berterabur.

Iman : Alhamdulillah, kami free of charge. Bos takkan rugi, sebaliknya bos beruntung besar. Silap hari bulan, CEO kita, Allah akan naikkan bos ke pangkat yang lebih tinggi.

Diri : Terima kasih. Panggillah AJK kamu bekerja semula, En. Iman. Aku akan jaga kebajikan kamu, panggillah En. Ma'thurat, En. Zikir, En. Solat dan semua ahli jabatan kamu ya...

Iman : Alhamdulillah. Moga keuntungan bos berganda-ganda tahun ini dan seterusnya.

Diri : Terima kasih, En. Iman.

Sekadar analogi mudah, begitulah diri kita. Kitalah bos dalam syarikat kita. Jabatan dalam diri kita hanya ada dua. Jabatan Iman dan Jabatan Dosa. Kitalah yang perlu mengurus sebaik mungkin pekerja-pekerja kita. Memang susah untuk kita memenuhi setiap kehendak pekerja kita, memang susah untuk memastikan pekerja kita berbaik. Kerana antara iman dan dosa tidak mungkin bercampur. Bagai air sungai yang jernih, dimasukkan ke dalam gelas, segar dan nyaman air itu. Namun apabila bercampur dengan lumut, selut dan kekotoran lain, maka begitu sukarlah unutk membersihkannya kembali. Begitu juga dengan pekerja kita, andai terlalu 'diternak' satu jabatan, maka jabatan lain akan terpinggir.
-
Iman, kembalilah kepadaku, hadirmu seketika cuma.
Aku terlalu merinduimu....
-
Jadilah umpama pelita yang menyala di tengah malam yang gelap gelita. Memandu manusia kepada hidayah yang menerangkannya. Bergiat cergaslah demi agamamu dan janganlah bermalas-malas. Berusahalah utk menggerakkan orang yang berdiam diri agar sama-sama melangkah dan terus melangkah. Allah always be there for us!
-
Sudahkan anda membaca buku hari ini? Lengkapi dengan membaca Al-Quran. Firman Allah:
-
"Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan. Dia telah menciptakan manusia dengan segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Paling Pemurah, Yang mengajar (manusia) dengan perantaraan kalam. Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya."
Surah AL 'ALAQ (96) 1-5
-
p/s: ana ada masukkan 1 dokumen dan 1 rakaman iklan untuk sahabat2 dan pengunjung semua ambil manfaat daripadanya dekat ruangan BOX di bawah blog ana ni. Antum boleh download terus dari situ. Insya allah, kalau ada maklumat2 lain nanti ana akan masukkan lagi. Semoga bermanfaat buat semua. Wassalam.

No comments:

Post a Comment