Pray 4 Misr

Pray 4 Misr

SOLAT DI MANA?

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

SUCIKAN HATIMU

Al-Mumtaz Johan BNM Musim ke 4, 2010

Al-Mumtaz Naib Johan FNK 2009

Al-Mumtaz: Tempat Ke-3 Ihtifal KAFA Kebangsaan 2013

Monday, April 20, 2009

Selamat Kembali Abah & Mak



Assalamualaikum dan salam ukhuwah buat semua...

Waktu menunjukkan pukul 1.00 pagi. Ana masih memandu pulang dari menjemput abah dan mak ana yang baru pulang daripada menunaikan umrah dan ziarah ke Mesir. Bonet kereta penuh dengan barang2, dalam kereta juga barang berpangku. Semuanya gara2 ayah ana bantu beberapa orang kawan yang umrah bersamanya bawakan air zam2 mereka. Ramai yang dah terlebih muatan. "Takpelah, orang minta tolong kita tolong la", katanya.

Perjalanan ana ke KLIA bersama 2 orang adik ana bermula pada jam 7.00 malam. Masing2 berniat musafir, mudah nak jamak dan qasar solat. Bimbang juga ana kalau2 laluan Bukit Putus ditutup, namun panggilan kepada salah seorang guru sekolah ana (Jee) yang mengambil kursus 13 minggu dan setiap hari berulang alik ke MPRM melegakan hati ana. "Jalan ok, aku hari2 lalu situ", respon Jee kepada soalan ana berkaitan laluan itu.

Melepasi Plaza Tol Nilai lebih kurang jam 8.30. "Masih awal lagi", kata hati ana. Ana ambil keputusan untuk menziarahi kenalan lama ana, En. Asri. Beliau merupakan salah seorang tenaga pengurusan USIM yang ana kenali semasa ana menuntut di KUIM dahulu. Ana habiskan masa berbual2 dengan beliau sehingga jam 10.30 malam. Dari situ ana bertolak terus ke KLIA. Selesai parking kereta, ana bersama 2 orang adik ana terus ke Balai Ketibaan Antarabangsa. 

Kelihatan beberapa orang jamaah umrah daripada syarikat yang sama dengan ayah dan mak ana keluar seorang demi seorang. Setelah agak lama menunggu, wajah ayah dan mak ana muncul membuatkan hati ana terharu. Alhamdulillah, segala2nya selamat. Berpelukan dengan ayah dan mak ana buat melepaskan kerinduan setelah 2 minggu berjauhan, jadikan hati ana sayu tiba2. Berbeza rasanya berjauhan dalam negeri dengan berjauhan luar negeri. Lebih2 lagi dengan berita kematian 5 orang jemaah umrah minggu lepas. 

Perjalanan pulang dirasakan dekat. Macam2 yang ayah ana ceritakan membuatkan hati ana membuak2 nak kembali ke sana. Setelah singgah di R & R Seremban, perjalan diteruskan. Ya Allah, permudahkanlah urusanku, lapangkan rezekiku agar dapat aku berkunjung ke rumahMU dan bersua dengan kekasihMU. Amin.

p/s: ana ambil kesempatan ini untuk ucapkan selamat berangkat kepada sahabat2 jQAF yang akan berangkat ke Oman malam esok. Semoga selamat pergi dan balik. 





No comments:

Post a Comment