Pray 4 Misr

Pray 4 Misr

SOLAT DI MANA?

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

SUCIKAN HATIMU

Al-Mumtaz Johan BNM Musim ke 4, 2010

Al-Mumtaz Naib Johan FNK 2009

Al-Mumtaz: Tempat Ke-3 Ihtifal KAFA Kebangsaan 2013

Tuesday, April 7, 2009

Di Mana Nilai Kemanusiaan?


Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Berakhir sudah 3 Pilihanraya Kecil bagi 1 kerusi Parlimen di Perak dan 2 kerusi DUN di Kedah dan Batang Ai. Apapun keputusannya, tahniah buat yang berjaya menjadi wakil pilihan rakyat. Bagi yang tidak berjaya beroleh majoriti berbanding pesaing mereka, rakyat masih menyokong anda cuma majoriti tidak berpihak kepada anda. Teruskan berbakti untuk masyarakat kerana masyarakat sentiasa menilai segala perlakuan, percakapan dan tindakan anda. Segalanya pasti memberi impak untuk masa depan politik anda di masa akan datang.

Ana bukan mahu mengulas tentang politik dalam entri kali ini, cuma ana tertarik dengan istilah politik budiman yang diutarakan oleh Dr. Abu Hasan Hasbullah dari UKM. Ianya perlu difahami dengan sedalam2nya oleh semua pihak terutamanya ahli politik dalam meneruskan agenda politik mereka.

Sepertimana tajuk yang ana letakkan di atas, Di Mana Nilai Kemanusiaan? Tajuk ini berkaitan dengan kejadian yang menimpa seorang daripada sahabat ana pada hari Khamis minggu lepas, Shamsul Anuar namanya. Beliau terlibat dalam kemalangan sewaktu pulang ke rumah dari pejabat di Kuala Lumpur (rumah beliau di KL juga). Sebagai penunggang motosikal, kemalangan biasanya mudah berlaku. Beliau diasak keras oleh sebuah teksi sehingga menyebabkan motosikal beliau hilang kawalan dan jatuh.

Dalam keadaan separuh sedar, beberapa insan prihatin datang membantu. Suka ana sebutkan bantuan mereka boleh dikategorikan kepada 2 jenis iaitu:

1. Bantuan menyelamatkan mangsa

2. Bantuan 'menyelamatkan' telefon bimbit dan dompet mangsa.

Subhanallah, macam mana seorang manusia boleh berfikir untuk hanya 'menyelamatkan' telefon bimbit dan dompet mangsa sedangkan mangsa sedang dalam kesakitan dan hampir tidak sedarkan diri? Di Mana Nilai Kemanusiaan mereka? Sahabat ana tadi patah kaki dan bahu akibat kemalangan tersebut. Lebih menyedihkan apabila beliau turut kehilangan telefon bimbit dan dompet beliau ketika keadian tersebut.

Apa masalahnya dengan masyarakat kita sekarang ni? Gaji tak cukup ke? Kurang didikan agama ke? Dah biasa buat macam tu ke? Bila difikirkan kembali ada baiknya jika insan2 prihatin yang berhenti membantu mana2 mangsa yang terlibat dengan kemalangan agar mengambil peduli juga dengan perkara ini. Jika beberapa orang telah membantu mangsa, yang selebihnya tolong perhatikan insan2 prihatin yang hanya ingin 'menyelamatkan' harta benda mangsa. Tindakan ini juga membantu mangsa sebenarnya.

Buat masa ini, sahabat ana tu berada di Hospital Selayang dan masih menunggu giliran pembedahan untuk memasukkan besi di kaki beliau. Nak buat macam mana, wad pembedahan tengah penuh.

Wassalam.

p/s: ana rasa terpanggil untuk mengetahui kebenaran di sebalik beberapa kejadian berkaitan kecederaan mahupun kematian yang berlaku terhadap murid kebelakangan ini. walaupun sebahagiannya telah diketahui sebab musababnya, sebahagian yang lain mungkin dikaburi sebab sebenarnya. hanya ditonjolkan berita kejadiannya sahaja sekaligus membuka ruang seluas2nya kepada mana2 pihak untuk hanya menyalahkan guru. sila layari blog PERKHIDMATAN PELAJARAN yang telah ana 'link'kan dengan blog ana ni. banyak info2 berkaitan profesyen perguruan dan perkara2 yang bersangkutan dengannya dalam blog tersebut. semoga memberi manfaat buat semua.

No comments:

Post a Comment